Auto, liikenne, kaupunki, Helsinki, Kauppakamarilehti.fi, Kauppakamari Ajankohtaista, Vaikuttaminen, Yritykset

Autoilija tuntee olonsa lainsuojattomaksi

Mielikuva Helsingin keskustan saavutettavuudesta on elintärkeä keskusta-alueen kaupan menestymiselle. Kaupungin suunnittelemat muutokset vaikeuttavat olennaisesti keskustaan tulemista henkilöautolla. Vaikutukset ulottuvat myös koko seudun liikennejärjestelmään.
Oskari Immonen
FacebookTwitterLinkedIn

Helsingin kaupungin halu suitsia ajoneuvoliikennettä on asettanut eri liikkumismuodot vastakkain, vaikka niitä olisi tärkeää kehittää tasapuoli­sesti. Panostuksia julkiseen liikenteeseen tarvitaan, mutta elinvoimainen keskusta edellyttää myös sujuvaa henkilöauto­liikennettä.

Yrityksissä kannetaan huolta ydinkeskustan saavutettavuudesta. Ei mikään ihme, kun tutkailee Helsingin kaupungin suunnitelmia: Hämeentien sulkeminen läpiajoliikenteeltä, pyörä- ja raitiotieverkoston laajentaminen, kaupunkibulevardit sekä Kruunu­vuorensiltojen aiheuttamat liikenne­järjestelyjen muutokset Kaivokadulla.

Lisäksi suunnitellaan kävelykeskustan merkittävää laajentamista. Rajuimmassa vaihtoehdossa molemmat Esplanadit olisivat kävelykatuja ja Kaivokatu joukkoliikennekatu.

Ensin kuntoon nykyiset kävelykadut

Ennen kuin kävelykeskustaa laajennetaan, olisi panostettava jo olemassa oleviin kävelykatuihin.

– Lupapolitiikkaa on höllennettävä, ja annettava yrityksille enemmän mahdollisuuksia kehittää nykyisiä alueita. Hyödyt ja haitat on punnittava tarkkaan; kävelykeskustan laajentaminen ei saa olla itseisarvo, painottaa kauppa­kamarin maankäyttö- ja liikenne­asioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Kevyeen liikkumiseen ja joukkoliikenteeseen panostaminen, kuten Pisara­radan rakenta­minen, on tärkeää, mutta elinvoimainen keskusta edellyttää myös sujuvaa henkilöautoliikennettä. Tavoite ohjata kaikki liikenteen kasvu muuhun kuin autoliikenteeseen on epärealistinen.

– Vaikka valtaosa Helsingin ennustetusta väestönkasvusta ohjautuisi joukkoliikenteen käyttäjiksi, henkilö­auto säilyy tärkeänä kulkuvälineenä vielä pitkään. Nykyisessä asenneilmapiirissä autoilija tuntee itsensä helposti lainsuojattomaksi, vaikka monelle auto on eri syistä ainoa vaihtoehto liikku­miselle, Pasuri muistuttaa.

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee kävelykeskustan laajentamissuunnitelmaa ennen kesää. Asiasta päättää uusi kaupungin­valtuusto ensi syksynä.

Website Comments

  1. Hannu Haili
    Reply

    Tuo suunnitelma edellyttää ehdottomasti keskustatunnelin rakentamista.
    Miksi Kokoomus salli vihreille kaupunkiympäristön varaporpestarin paikan. Surkea lehmänkauppa Kokoomukselta. Nyt Sinnemäki pääsee huseeraamaan pää viherpunaisessa pilvessä. Kaupunkisuunnittelussa on jo nähty että vihreillä on järjen tilalla taivaita hipova ideologia, jonka alttarille kaikki uhrataan.

Kommentoi