Katutyö, Helsinki, liikenne, Länsisatama, Paciuksenkatu, Tukholmankatu, Mannerheimintie, Nordenskiöldinkatu, Mechelininkatu Ajankohtaista

Helsingin kantakaupungin hitaasti edistyvät katutyöt kismittävät tienkäyttäjiä

Helsingin kantakaupungin liikenteen kesäsumput näyttävät muodostuneen jo epämieluisaksi perinteeksi. Tienkäyttäjien mielestä katutöihin tarvitaan lisää tehokkuutta.
FacebookTwitterLinkedInEmail

Kaupungin infran kunnossapito ja kehittäminen on välttämätöntä, mutta tänä kesänä katutöitä näyttää kohdistuvan poikkeuksellisen paljon liikenteen sujuvuuden kannalta hankaliin väyliin.

-Paciuksenkatu, Tukholmankatu, Mannerheimintie, Nordenskiöldinkatu ja Mechelininkatu ovat kaikki vilkasliikenteisiä reittejä kantakaupunkiin. Liikenteen takkuaminen sisääntuloväylillä heikentää olennaisesti Helsingin ydinkeskustan saavutettavuutta niin henkilö- kuin linja-autollakin, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Huolestuttavin esimerkki katutöiden tehottomuudesta on Mechelininkatu. Työt alkoivat puiden kaatamisella kuluvan vuoden tammikuussa ja valmista pitäisi tulla vasta reilun vuoden päästä syksyllä 2018.

-Helsinginniemen tärkeimpiin kuuluvan läpiajoväylän perusparannuksen on siis suunniteltu kestävän lähes kaksi vuotta. Näin kunnianhimotonta korjausaikataulua on todella vaikea ymmärtää ottaen vielä huomioon, kuinka paljon työt vaikeuttavat vilkkaan Länsisataman liikennettä.

Katutöitä suunnitellessaan kaupungin tulee ottaa huomioon välittömien kustannusvaikutusten lisäksi myös kaikille eri tahoille töistä aiheutuvat haitat.

-Liikennettä eniten sumputtavat katutyöt on tehtävä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, perinteinen virka-aika unohtaen, Pasuri vaatii.

Website Comments

  1. Markku Keinonen
    Reply

    Kiitos hyvästä ja asiallisesta kirjoituksesta. Katutöiden suunnitelmattomuus ja tehoton toteuttaminen aiheuttaa merkittäviä oheiskustannuksia ja ajanhukkaa niin yrityksille ja niiden henkilökunnalle. Katuja avataan ja suljetaan tehokkaasti, mutta sen jälkeen kaupungin organisaatiot eivät kykene viemään töitä eteenpäin. Miksi töitä tehdään satunnaisesti ja työmaat seisovat ilman aktiviteettia viikkotolkulla, joskus kuukausiakin? Jos kaupunki ei kykene hoitamaan väylien kunnossapitotöitä keskeytyksettä on työt syytä ulkoistaa. Nykyinen toimintatapa on verovarojen tuhlausta. Kauppakamarin on syytä lähestyä asiassa kaupungin ylintä johtoa muutoksen aikaansaamiseksi, jotta nykyiseen toimintakulttuuriin saadaan muutos. Nykyinen meno hävettää, jopa Espanjassa on yleisten töiden tehokkuus aivan toisella tasolla.

Kommentoi