Riitta Huuhtanen, Koru, älykoru, tarina, kauneus, älykoru, Kauppakamarilehti, Kauppakamari Henkilö

Kalevala Koru syntyy naisten rohkeudesta

Kalevala Koru on naisten perustama, omistama ja johtama yritys, jonka missiona on tuoda naisen asema näkyväksi. 80 vuotta täyttävän yrityksen juhlavuoden sloganiin Kesyttämätöntä kauneutta kiteytyy yrityksen perusajatus. – Minusta on suorastaan viehättävää, ettei tarvitse toimia ennakkoasenteiden mukaan ja asettua tiettyihin muotteihin, sanoo Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen.
Essi Lindqvist
Meeri Utti
FacebookTwitterLinkedIn

Ei kaduta, sanoo Kalevala Korun toimitusjohtaja Riitta Huuhtanen ykskantaan, kun häneltä kysyy viimeisimmästä korulanseerauksesta.

Maaliskuussa Naistenpäivän ja yrityksen 80-vuotisen taipaleen kunniaksi myyntiin tulivat korumuotoilija Kirsti Doukasin ja kuvanveistäjä Kim Simonssonin yhteistyönä toteuttamat Sylkevä tyttö- ja Lä­täk­­kötyttö-korut. Ne perustuvat Simonssonin sa­mannimi­siin ke­ramiikkaveistoksiin, jotka ky­seen­alaistavat sovinnaisuu­den rajoja ja perinteisiä normikäsityksiä.

Sosiaalisessa mediassa alkoi saman tien ihastelu ja kauhistelu. Joidenkin mielestä rohkeutta­ ja yllätyksellisyyttä ilmentävät aiheet kannustavat tyttöjä käyttäytymään huonosti.

– Se ei suinkaan ole tarkoituksemme, vaan kan­nustamme kaikkia tyt­töjä ja naisia olemaan rohkeasti oma itsensä. Edelleen jotkut ajattelevat, että tyttöjen pitää käyttäytyä kiltisti ja olla hiljaa, Huuhtanen sanoo.

Hänen mielestään kiivas some-keskustelu todistaa, että ennakkoluulot elävät edelleen.

–Yksikään meidän kampanjoistamme ei ole saanut niin paljon kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja. Kaikilla on oikeus ilmaista itseään, hyvien tapojen puitteissa toki.

Koru kertoo tarinan

Kalevala Korun tarina alkoi 80 vuotta sitten, kun aikeena oli pystyttää patsas vahvan suomalaisen naisen kunniaksi. Patsasrahat hankittiin myymällä historiallisia koruja. Syttyi kuitenkin talvisota, ja rahoilla autettiinkin hädänalaisia.

– Hyväntekeväisyys on ollut alusta asti merkittävä arvomme. Lisäksi edistämme suomalaista käsityötä, naisyrittäjyyttä ja elävää suomalaista kulttuuriperintöä. Valmistamme korut Suomessa, mikä on alalla harvinaista. Metallien kierrättäminen on osa ympäristövastuutamme, Huuhtanen kertoo yrityksen arvoista.

Keskiössä on aina itse koru, jolla on tarina kerrottavanaan. Historiallinen korumallisto ja moderni design elävät rinnakkain. Perinteiden vaaliminen ei tarkoita paikoilleen jämähtämistä.

– Kalevala Koru on ollut monta kertaa tienhaarassa. Rohkeita päätöksiä tehneet edeltäjäni ovat minulle hyviä malleja – kyllä minäkin uskallan, sanoo viisi vuotta Kalevala Korua johtanut Huuhtanen.

Kalevala Koru syntyy naisten rohkeudesta

Sylkevä tyttö -korussa syljetään vertauskuvallisesti tyttöihin ja naisiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja rooliodotuksia vastaan.

Lisää uskallusta hän kaipaa laajemminkin yrityskentältä.

–Yritysten osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun on tärkeää. Arvoista puhumalla voi myös erottua.

Älykorussa yhdistyy kauneus ja hyöty

Tulevaisuutta kohti mennään vankassa etunojassa. Yksikään yritys ei voi jäädä odottamaan, koska esimerkiksi digitaalisaatio kolahtaa kohdalle.

– Uusin liiketoimintayksikkömme, Kalevala Innovation Lab, on paikka kokeilukulttuurille, jossa uutta syntyy yritysten ja erehdysten kautta. Siellä suunnittelemme älykoruja start up -yritysten kanssa ja tutkimme, miten korun kauneus yhdistetään teknologian hyötyihin. Älykorut eivät ole vielä kovin kilpailtu tuote, joten ne tarjoavat mahdollisuuden kasvuun ja pääsyn uusille markkinoille.

Alkuvuodesta myyntiin tuli Kalevala Buddy -älykoru, jossa olevan painikkeen avulla voi jakaa sijaintinsa tai lähettää hätäviestin.

Tuotekehitysputkessa on kehon toimintaa mittaava, hyvinvoinnin hallintaa helpottava sormus.

Kansainvälistymisessä tärkeää on myös verkkokauppa.

– Läpimurto tapahtui viime jouluna. Koru sopii hyvin verkkokauppaan, sillä ostaessaan tietää mitä saa. Lisäksi pienen paketin logistiikka on helppoa.

Muutoksen vauhtia päivitellään, mutta tuskin enää koskaan muutos ei ole niin hidasta kuin se on nyt. Yrityksissä on mietittävä, mitä se tarkoittaa omassa toiminnassa.

–Ei kannata kuitenkaan panikoitua, vaan olla utelias ja ennakkoluuloton. Ilman rohkeutta ei kasvua synny, Riitta Huuhtanen painottaa.

 

Riitta Huuhtanen

Kalevala Koru, KauppakamariKoulutus
Kauppatieteiden maisteri

 

Ura Kalevala Korussa

  • Toimitusjohtaja 2012–
  • Myynti- ja markkinointijohtaja
    2005–2011

Aiempi työhistoria

  • Design Forum Finland kehitysjohtaja
  • MK-Tresmer markkinointijohtaja
  • Suomalainen Kirjakauppa markkinointipäällikkö
  • Kangasalan Osuuspankin kesätytöstä Osuuspankkien Keskusliittoon markkinatutkijaksi ja myöhemmin perustamaan uutta pankkitoimintaa
    OP-Kotipankkiin.

Motto: Asioilla on tapana järjestyä.

Website Comments

  1. Punkka Veikko
    Reply

    Hyvää pääsiäistä Riitta.
    Kalevala korun uudistuminen ja aikaan tarttuminen on todella hienoa seurattavaa.Suomalainen käsityöteollisuus Helsinkiläisenä toimijana on erittäin arvokasta.

  2. Punkka Veikko
    Reply

    Onnittelut rohkeudesta ja mrnestymisestä.
    Tiimityötä parhaimmillaan Helsinhin Pitäjänmäellä !

Kommentoi