Fujitsu Finland Oy:n toimitusjohtaja Simo Leisti Ilmoitukset

Fujitsu kehittää digitaalisia arvoketjuja

Fujitsu Finland Oy on digitaalisuuden edelläkävijä, jonka innovatiiviset IT-palvelut auttavat asiakkaita kehittämään uutta liiketoimintaa.
FacebookTwitterLinkedIn

Simo Leisti aloitti Fujitsun toimitusjohtajana viime lokakuun alussa mittavan urakehityksen saattelemana.

– Työskentelin konepajateollisuudessa viiden vuoden ajan, ja tuolloin suhtauduin IT-alaan hyvin skeptisesti ja vannoin, että en ikinä lähde IT-alalle. Kun sitten toimitimme Uruguayhin kokonaisen sellutehtaan, jonka toimintoja tarkkailtiin Savonlinnasta, niin ymmärsin alan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja jatkuvuuden.

Konepajateollisuudesta Leisti siirtyi IBM:n palvelukseen vuonna 2006, ja ennen nykyistä tehtäväänsä hän työskenteli myös Cisco Systems Finlandin toimitusjohtajana.

– Työssäni olen aina uskonut pitkäjänteisiin perehtymisjaksoihin, joiden aikana pystyn ymmärtämään yrityksen toiminnan ja myös potentiaalin. Sen myötä on mahdollista tarjota yhdessä osaavan tiimin kanssa aitoa lisäarvoa asiakkaillemme.

Digitaalisuus osaksi arvoketjua

Tärkeänä Fujitsun tulevaisuuden tavoitteena on toimia digitaalisen murroksen mahdollistajana ja voimistajana.

– Digitaalinen muutos käynnistyy useista alueista. Digitaalisessa murroksessa älykästä ja monipuolista teknologiaa voidaan hyödyntää laajassa mittakaavassa. Yksi osa tätä on se, miten automaation avulla laitteet saadaan kytkettyä järjestelmiin niin, että tietotekniikasta tulee huomaamatonta. Asioiden Internet ja tekoäly (AI) ottavat lähivuosina merkittäviä edistysaskeleita, joita haluamme olla tekemässä yhdessä asiakkaidemme kanssa, kertoo Leisti.

Digitaalisuuteen liittyvät keskeisellä tavalla kuluttajien muuttuvat ja kehittyvät tarpeet, jolloin kyse on myös heitä palvelevien yritysten ja organisaatioiden digitaalisesta transformaatiosta.

– Kuluttajille on tarjolla valtava määrä erilaisia tuotteita ja sovelluksia, esimerkiksi autot päivittävät pian itse digitaalista tietoa tilanteestaan kuljettajan älypuhelimeen. Digitaalisuudessa yksi Fujitsun tehtävä on valjastaa valtavat tietomassat, big data, osaksi arkista arvoketjua ja inhimillisiä IT-palveluja.

Fujitsu Finlandin rooli asiakasyritysten digitaalisuuden kehittäjänä ja yhteistyökumppanina on merkittävä.
– Meillä on varmasti laajin ja kattavin digitaalisen osaamisen portfolio digitaalisten toimintaympäristöjen ja infrastruktuurin kehittämisessä. Esimerkkejä tästä ovat muun muassa verohallinnon sähköinen Vero.fi-palvelu, yhdessä Medi-IT:n kanssa kehitetty terveydenhuollon Hyvis-portaali sekä Kansallisen Terveysarkiston palvelut, joiden kehittämisessä Fujitsulla on ollut tärkeä rooli, luonnehtii Leisti.

Digitaalisuus on mahdollistaja

Simo Leistin mukaan yritysten kannattaisi kehittää liiketoimintojaan uusilla tavoilla ja ottaa rohkeita askelia tulevaisuuteen.

– Jos yritykset eivät altista itseään mahdollisuuksille kehittää liiketoimintojaan uusilla tavoilla, uhkana on paikalleen jämähtäminen. Perinteisesti IT-alasta ajattelevat johtajat eivät välttämättä vielä luota riittävästi digitaalisuuteen.

Yrityksille digitaalisuus tarjoaa kuitenkin loistavan apuvälineen tuottaa asiakkailleen lisäarvoa.

– Digitaalisuus on tulossa osaksi ydinliiketoimintaa, ja tämän ymmärtävät visionääriset johtajat uskaltavat juuri nyt lähteä muuttamaan yrityksensä arvomalleja. Tällä hetkellä digitaalisuudessa tehdään erilaisia kokeiluja, mutta näen, että vähitellen kasvaa myös uskallus kohti pysyvämpiä muutoksia.

Yrityksiä voitaisiin rohkaista olemaan digitaalisuuden kohtaamisessa rohkeampia. Vaikkapa Simo Leistin määrittämällä tavalla.

– Matkalla digitaalisuuteen pitää rakentaa ensin osaaminen ja sitten luottamus, ja tämän jälkeen voidaan ottaa riskejäkin. Näin päästään etenemään kohti isoja transformaatioita ja uusia liiketoimintamalleja. Tästäkin syystä henkilöstön laaja-alainen kouluttaminen on tulevaisuudessa entistäkin tärkeämpää.

 

Fujitsu Finland Oy logo

Fujitsu Finland Oy
Valimotie 16,
00380 Helsinki

www.fujitsu.com/fi

Kommentoi