Jan Vapaavuori, pormestari, kevätkokous 2017, keskustatunneli, tietulli, veroprosentti Ajankohtaista, Vaikuttaminen

Jan Vapaavuori kevätkokouksessa: Ei me taideta saada riitaa aikaiseksi

Helsingin tuleva pormestari, Euroopan Investointipankin varapääjohtaja Jan Vapaavuori esitteli kauppakamarin kevätkokouksessa arvioitaan Helsingin ja koko seudun kehittämisestä. Strategisesti tärkeissä asioissa Vapaavuoren ja kauppakamarin näkemykset ovat hyvin samansuuntaiset.
Essi Lindqvist
Helsingin kaupunki /Pertti Nisonen
FacebookTwitterLinkedIn

Luxemburgissa työskentelevän Jan Vapaavuoren (kok.) mukaan Euroopasta ei löydy yhtään kaupunkia, joissa ei innostuttaisi kaupunkibulevardeista.

-Iso ero verrattuna Helsingin suunnitelmiin on se, että kaupunkibulevardeja ei suunnitella ilman strategisesti tärkeitä tunneleita. Helsingissäkin näitä asioita on mietittävä kokonaisuutena.

Liikenne rakennettava joukkoliikenteen varaan

-Hyvin toimiva joukkoliikenne on autoilijan paras ystävä. Meidän pitääkin lähteä liikkeelle siitä, miten joukkoliikenteestä tehdään kilpailukykyisempää.

Tietulli-intoilulle ja ruuhkamaksuille Vapaavuorelta ei riitä ymmärrystä, sillä Helsingissä liikenteen määrä ei ole kasvanut kymmeneen vuoteen. Tietullit eivät vähentäisi liikennettä keskustassa, vaan pahentaisivat jo olemassa olevia ruuhkia sisääntuloväylillä ja poikittaisliikenteessä.

-En jaksa ymmärtää heitä, jotka ehdoin tahdoin haluavat vähentää yksityisautoilua ja vaikeuttaa autoilijoiden tulemista Helsinkiin. Pitää muistaa, että työpaikoista Helsingin ydinkeskustassa ja kantakaupungissa sijaitsee kymmenen prosenttia. Tietullit ruuhkamaksuineen vaikuttaisivat yrityksiin merkittävästi.

Kaupunkirakennetta tiivistettävä ja eheytettävä

Jos jokin, niin lisärakentaminen Helsingin kantakaupungissa on vaikeaa.

-Kaikki vastustavat kaikkea rakentamista, riippumatta mitä rakennetaan ja mihin rakennetaan. Esimerkiksi kun asuin Lauttasaaressa, samaan aikaan vastustettiin täydennysrakentamista ja voivoteltiin koulun mahdollista lakkauttamista oppilaspulan vuoksi.

Vapaavuoren mielestä Helsingin kasvuvauhtia on aliarvioitu viimeiset 30 vuotta. Yksi haasteista on myös pääkaupunkiseudun takkuileva yhteistyö.

Jotain puolistrategista on saatu tuupattua.

-Tekijöiltä jos kysytään, niin he vastaavat yhteistyön sujuneen erinomaisesti. Todellisuudessa aidosti strategisesti tärkeistä asioista ei ole saatu päätettyä yhdessä. Kuntapäättäjät osaoptimoivat jatkuvasti: oman lyhyen tähtäimen etu on tärkeämpää kuin koko seudun pitkän tähtäimen etu.

”Helsingiltä puuttuvat riittävän kunnianhimoiset tavoitteet”  

Jan Vapaavuori keräsi kuntavaaleissa kaikkien aikojen ennätysäänimäärän. Hänet on asetettu ehdolle uuteen Helsingin pormestarin tehtävään.

Varsinainen valinta tehdään 7. kesäkuuta. Silloin koko johtamisjärjestelmä uusiutuu, kun pormestarin lisäksi valitaan neljä apulaispormestaria.

-Helsingissä on paljon tehtävää, kun luodaan elinkeinoelämälle paremmat mahdollisuudet. Tarvitsemme yritysmyönteistä toimintakulttuuria, ja päätösten yritysvaikutuksia pitää pohtia aidosti.

Moni helsinkiläinen haaveilee jo veroprosentin laskusta.

-Tässä vaiheessa ei voi alentaa veroprosenttia, sillä sote-ratkaisusta ei ole tarkkaa tietoa. Eikä koskaan pidä aliarvioida valtiovallan viekkautta ja röyhkeyttä siirtää rahaa paikasta x paikkaan y.

Website Comments

  1. Essi Lindqvist
    Reply

    Korjaus 17.5. julkaistuun juttuun.

    Vapaavuori kevätkokouksessa:

    -Iso ero verrattuna Helsingin suunnitelmiin on se, että kaupunkibulevardeja ei suunnitella ilman strategisesti tärkeitä tunneleita. Helsingissäkin näitä asioita on mietittävä kokonaisuutena.

    Pahoittelut aiemmasta väärästä tulkinnasta!
    Essi Lindqvist, päätoimittaja

Kommentoi