kauppakamari, taksi, sääntely, laki, kilpailu Ajankohtaista

Alueellinen ruuhkavero uhkaa kilpailukykyä

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnos HLJ 2015 tarjoaa sekä keppiä että porkkanaa: parempia joukkoliikennepalveluita yhä useammalle asukkaalle, mutta ruuhkamaksuja henkilöautoliikenteelle.
Tiina Pasuri
FacebookTwitterLinkedIn

HLJ 2015 on alueen kuntien yhteinen näkemys liikennejärjestelmän pitkän aikavälin kehittämisen suuntaviivoista ja kiireellisimmistä kehittämistoimista.

Elinkeinoelämälle on tärkeää, ettei Helsingin seudulle suunnitella alueellista liikenneveroa. Ylimääräinen vero lisäisi jo ennestään korkeaa kustannustasoa ja heikentäisi kilpailukykyä. Suurin uhka kohdistuisi Helsingin keskusta-alueen vähittäiskauppaan.

Kauppakamari on työskennellyt pitkäjänteisesti ruuhkaveron torjumiseksi. Sen kielteisistä vaikutuksista elinkeinoelämälle ja yhdistyskuntarakenteelle on viestitetty niin poliittisille päättäjille kuin virkamiehillekin.

Liikenteen verotus pitäisi remontoida kokonaisvaltaisesti siirtymällä valtakunnalliseen kilometripohjaiseen käyttömaksuun: verotetaan auton käyttöä, ei omistamista. Liikenteen kokonaisvero ei kuitenkaan saa kasvaa.

Maksut on käytettävä sen alueen hyväksi, missä ne on kerätty. Todennäköistä nimittäin on, että jatkossa liikenneinvestoinnit rahoitetaan paikallisesti.

Rahoitusta ei kuitenkaan pidä hoitaa ampumalla omaan nilkkaan alueellisella ruuhkaverolla.

Kommentoi