ChamberLink innostaa myös keskikokoisia startup-yhteistyöhön 1 Ajankohtaista, Yritykset

ChamberLink innostaa myös keskikokoisia startup-yhteistyöhön

Helsingin seudun kauppakamari ja EEX Oy yhdistivät voimansa ja tarjoavat vakiintuneille yrityksille helpon väylän kokeilla startup-yhteistyötä. Yhteistyöhön on lukuisia eri malleja – oikean mallin löytäminen tekee konkreettisen yhteistyön aloittamisesta nopeampaa.
Elisa Kitunen
FacebookTwitterLinkedIn

Miten suomalainen vakiintunut yritys voi kasvaa nopeasti nykyiseltä pohjalta? – Yhteistyöllä, Tapio Peltonen, EEX:n perustaja, vastaa empimättä.

Kasvu tapahtuu Peltosen mukaan kahdella tavalla: joko luodaan uusia asiakkuuksia ja kumppanuuksia nykyisille ratkaisuille tai sitten yhdistetään uusia asioita uudenlaisiksi myytäviksi kokonaisuuksiksi.

Yhteistyö vaatii monesti oikeaa ajoitusta, paikkaa ja kykyä toimia proaktiivisesti. Nämä toteutuivat esimerkiksi 2014, kun silloinen Kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Pia Pakarinen soitti Peltoselle nähtyään lehtiartikkelin hänestä. Puhelinsoitto johti yhteistyöhön, joka alkoi Startup Spirit -tapahtumilla.

Startup Spirit -tapahtumat toimivat useamman vuoden keskustelunherättäjinä isojen yritysten ja startupien yhteistyömahdollisuuksista. Vakiintuneiden yritysten johtajat sekä yrittäjät toivoivat kuitenkin lisää konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia. Syntyi ChamberLink – tällä kertaa Peltosen puhelinsoitosta.

– Tämä on helpoin tapa löytää uusia lähtöjä kasvuun, sanoo Peltonen.

– Haluamme tarjota startup-yhteistyötä yhtenä helppona uudistamisen työkaluna (katso: YouTube) summaa Marko Silen, Helsingin seudun kauppakamarin neuvontapalveluiden johtaja.

Silen on todistanut pitkään sitä, kuinka yritykset ovat ymmällään nopeiden muutosten edessä.

– Startupeista on aitoa hyötyä aallonharjalla pysymisessä ja oman liiketoimintamallin pitämisessä kilpailukykyisenä.

Startup on kuin tutkimusretkikunta

Vakiintuneet yritykset eivät aina pysty tai ehdi tunnistamaan potentiaalisia yhteistyömahdollisuuksia – tai sitten mallit ovat kömpelöitä.

– Kun yritykset päättävät aloittaa yhteistyön, ne kohtaavat usein monia perustavanlaatuisia ongelmia heti alussa: mikä on sopiva aikataulu tai mikä on sopimusteknisesti järkevää, Silen luettelee.

Peltosen mukaan on olennaista, ettei startupia verrata vakiintuneeseen yritykseen. Kyseessä ei ole pieni alihankkija.

– Startup on tutkimusretkikunta, joka etsii uusia mahdollisuuksia – startupin kanssa liittoutumalla näihin mahdollisuuksiin pääsee osallisiseksi.

Kaikki yhteistyö ei johda maailmanvalloitukseen, mutta erilaisten toimijoiden kanssa työskennellessä oppii aina.

– ChamberLink pyrkii opettamaan kykyä arvioida yhteistyömahdollisuuksia pitkällä tähtäimellä, Silen kertoo.

EEX:n Peltonen on nähnyt omin silmin, kuinka startupit tuovat puhtia isoihin yrityksiin.

– Startup-yhteistyö on parhaimmillaan erittäin katalyyttista. Se pakottaa ajattelemaan liiketoimintaa uusista näkökulmista.

Ensimmäisessä tapahtumassa startupit ja kaupan alan yritykset tunnustelevat yhteistyötä

ChamberLink-tapahtumissa kuullaan käytännön kokemuksia startup-yhteistyöstä, mutta erityisesti pyritään löytämään uusia, merkityksellisiä kontakteja ja katsomaan omaa alaa tuoreesta näkövinkkelistä. ChamberLink tukee yrityksiä myös yhteistyön aloittamisessa ja kartoittaa esimerkiksi eri tilanteisiin parhaiten soveltuvia yhteistyömalleja.

– Mikä ala ei ole murroksessa niin, että yritykset pärjäisivät ilman muutosta?, Peltonen kysyy. Ainakin kauppa, energia tai logistiikka ovat aloja, joilla totisesti joudutaan miettimään, mistä etsiä pitoa tulevaisuudelle.

Ensimmäinen ChamberLink-tapahtuma pe 30.11. pureutuu vähittäiskaupan murrokseen. Kaupan alan vakiintuneet yritykset ja potentiaalisia ratkaisuja tarjoavat startupit ovat lämpimästi tervetulleita. Ilmoittautudu mukaan  ChamberLink-tapahtumaan!

ChamberLink

ChamberLink

ChamberLink innostaa myös keskikokoisia startup-yhteistyöhön 2

Kommentoi