digimaailman, digitaalisen, digihuijausten, digikoulutukset, digitaalisen maailman, digi, kyberturvallisuuteen, kyberhyökkäyksiä, kyberhyökkäysten Ajankohtaista

Digimaailman ansat ja inhimilliset erheet

Teknologia ei ole tuonut ratkaisua yritysten kyberturvallisuuteen. ”Hyökkäyksiä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan”, sanovat Jyväskylän ammattikorkeakoulun Cyberdi-hankkeen projektipäällikkö Kirsi Heiskanen ja Helsingin seudun kauppakamarin tietoturvallisuuden erityisasiantuntija Panu Vesterinen.
Päivi Vaahterikko-Mejía
Nahel Abdul Hadi, Unsplash
FacebookTwitterLinkedIn

Miksi yrityksiä ei kyetä suojaamaan? Merkittävissä roolissa on työtään tekevä ihminen, joka kaikessa inhimillisyydessään on mahdollisuus rikollisille. Kuka tahansa voi joutua digihuijausten kohteeksi. Digitaalisen maailman rikolliset käyttävät häikäilemättä hyväkseen inhimillisiä piirteitämme ja halua luottaa toiseen ihmiseen. Nyt on huomion kohteena ihminen teknologian keskellä.

Heiskanen ja Vesterinen tuovat esille kyberhyökkäyksiä mahdollistavia inhimillisiä tekijöitä:

  • Asenne omaa työskentelyä kohtaan: henkilö voi olla välinpitämätön tai pitää itseään ei-kiinnostavana kohteena kyberhyökkäysten suhteen
  • Tiedon jakaminen: henkilö ei tiedä mikä tieto on turvallista ja mikä ei.
  • Luottamus: Ihminen haluaa luottaa toiseen ihmiseen, eikä oleta tulevansa huijatuksi

Ketään ei tule tuomita. Jos digihuijattu syyllistetään, on mahdollista, että hän on kertomatta tärkeästä seikasta, jonka voisi heti ilmi tultua ehkä korjata. Tietämättömyys ei tarkoita tyhmyyttä. Kiire, väsymys ja muutokset työtehtävissä ovat tilanteita, jolloin keskittyminen voi hervota.

Vesterinen ohjeistaa yrityksiä kyberhyökkäysten vaaroilta:

Selvitä mikä tieto on yrityksen toiminnalle kriittistä ja mikä luottamuksellista. Hoida back-upit kuntoon. Panosta työntekijöiden tietoisuuden kehittämiseen. Digikoulutukset ovat tärkeitä. Kyberhyökkäyksistä tietoinen työntekijä on parempi suoja yritykselle.

 


Elinkeinoelämän ja yritysten on hyvä aktivoitua kasvattamaan tietoisuutta digimaailman ansoista. CYBERDI-projektin syksyllä 2019 käynnistyvä kampanja vastaa tähän tarpeeseen. https://www.jamk.fi/fi/Tutkimus-ja-kehitys/projektit/CYBERDI/etusivu/

Kommentoi