Peter Nyman, neuvotteluviestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen, aitoon dialogiin kuulijoiden kanssa Ajankohtaista

Hyvä dialogi buustaa myös bisnestä

Moni valmistautuu asiakas- ja henkilöstötapaamisiin rakentamalla selkeän presentaation ja miettien tarkkaan omia sanavalintoja. Nämä kotiläksyt kannattaa aina tehdä, mutta aitoa luottamusta ja kumppanuutta rakennetaan parhaiten avoimella ja tasavertaisella dialogilla, muistuttaa uutisankkuri ja viestintävalmentaja Peter Nyman.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Tuttu näky monesta asiakastapaamisesta tai henkilöstöinfosta: kokoustilan toisessa päässä käynnistyy puolisen tuntia kestävä esitys, joka koostuu kymmenistä ppt-sivuista ja lähes taukoamattomasta puhevirrasta.

Osa kuulijakunnasta vaipuu tieto- ja puhetulvan alla asteittain liki horrostilaan, toiset taas keskittyvät selaamaan sähköposteja läppäriltä tai kännykästä. Saattaapa joku tehdä some-päivityksiä tai laatia päivän kauppalistaa.

Katseet palaavat puhujaan vasta sitten, kun tämä heittää esityksensä päätteeksi perinteisen ”oliko kysyttävää, vastaan kyllä mielelläni” -lausahduksen.

Asetu kuulijan tasolle

MTV3:n uutisankkuri ja viestintävalmentaja Peter Nyman on ollut vastaavissa tilanteissa moneen otteeseen – ja vieläpä molemmin puolin pöytää.

Hän muistuttaa, että tekniikka on tullut monessa kohtaa puhujien avuksi ja omaa esitystä voi halutessaan värittää monenlaisilla tehokeinoilla. Viime kädessä viestin perille meno on kuitenkin kiinni puhujan omasta persoonasta sekä taidosta heittäytyä aitoon dialogiin kuulijoiden kanssa.

– Ei tosiaan riitä, että puhuu ymmärrettävästi. On osattava myös kuunnella ja keskustella, Nyman tiivistää.

Yksisuuntaiselta ja vaihtoehdottomalta tuntuva, organisaatiotasolla usein ylhäältä alaspäin tuntuva viestintä herättää helposti vastarintaa. Siksi Nymanin mukaan on tärkeää, että puhuja pystyy ”laskeutumaan” kuulijoidensa kanssa samalle tasolle. Samalla hänen on huomioitava ja kunnioitettava myös muiden näkemyksiä ja kriittisiäkin mielipiteitä.

– Lapsikin on paljon vastaanottavaisempi, kun asioita selittäessään vähän kyykistyy ja katsoo suoraan silmiin. Sama metodi toimii meidän aikuistenkin kesken ja tästähän onnistuneessa dialogissa on lopulta kyse. Kun molemmat vähän joustavat, niin molemmat myös saavat, Nyman muistuttaa.

Oma persoona peliin

Takavuosina henkilöstön viestintä- ja vuorovaikutustaidoilla katsottiin olevan merkitystä lähinnä asiakapalvelu-, esimies- ja myyntitehtävissä. Nyt niille on käyttöä lähes ammattiin ja toimenkuvaan katsomatta. Monikulttuurisissa työyhteisöissä viestintätaitojen merkitys korostuu entisestään.

Suomessa on Nymanin mukaan menty tässä kohtaa isoin askelin eteenpäin, mutta työsarkaa riittää edelleen. Monessa organisaatiossa on esimerkiksi vielä miettimättä, mikä olisi lopulta juuri heidän näköisensä tyyli ja tapa viestiä.

Liiallinen ohjeistus voi toisaalta sekin kääntyä itseään vastaan. Siksi on usein viisaampaa antaa henkilöstön soveltaa peruslinjauksia omaan suuhun sopiviksi – toki niin, ettei samalla kolhita organisaation brändiä.

Positiivinen ja aito persoona jättää joka tapauksessa jälkeensä positiivisemman mielikuvan kuin perusjargonin ulkoa opetellut myyntitykki, Nyman painottaa.

– Itsekin teen joskus heräteostoksia pelkästään siksi, että myyjä on niin taitava, persoonallinen ja löytää heikot kohtani. Kauppaa tekevät lopulta aina ihmiset, Nyman muistuttaa.

 

Neuvotteluviestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen 5.10.2018

Peter Nymanin brunssiseminaari Neuvotteluviestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen 5.10.2018.

 

Kommentoi