Ajankohtaista, Yritykset

Johtaja näyttää esimerkkiä tiedon jakajana

Tietoa on jokaisessa organisaatiossa runsaasti. Tieto pitää voida löytää, hyödyntää sekä jakaa nopeasti ja helposti. Sosiaalinen digityöyhteisö voi syntyä vain, jos organisaatiolla on mahdollistava johtaja.
FacebookTwitterLinkedIn

Sosiaalisen digityöyhteisön syntyminen vaatii, että organisaatiolla on sosiaalinen ja moderni johtaja. Hän mahdollistaa omalla hyvällä esimerkillään työkulttuurin, jossa työntekijät voivat olla innostuneita, rohkeita, tehokkaita ja innovatiivisia.

-Hyvään sosiaaliseen digityöyhteisöön kuuluu luottamus ja sen näyttäminen, muistuttaa sosiaalisen liiketoiminnan, sosiaalisen digityöyhteisön ja viestinnän asiantuntija Johanna Hurmerinta kirjassaan On aika muuttua – Menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille.

Ideointiin ja kehitysprojekteihin kannattaa ottaa mukaan kaikki tai vähintään organisaation positiivisimmat, innostuneimmat ja rohkeimmat henkilöt.

-Rohkeat työntekijät saavat toiminnan alkuun ja muut työntekijät innostumaan uusista toimintatavoista ja moderneista digiviestintävälineistä. Näin syntyy hiljalleen sosiaalinen digityöyhteisö.

Tarjoaako sinun organisaatiosi mahdollisuuden menestyä?

Digityöyhteisö kehittyy ja voimistuu, kun yhä useampi työntekijä ryhtyy hyödyntämään uusia digiviestintätyökaluja ja ottaa osaa myös työyhteisön ja organisaation kehitykseen. Parhaat talentit menevät sinne missä he voivat kehittyä, innovoida ja menestyä.

Sosiaalinen digiviestintäväline tavoittaa sähköpostia paremmin

Sosiaalisessa digityöyhteisössä kiinnitetään huomiota moderneihin sosiaalisiin digiviestintävälineisiin, joilla parannetaan tiedonkulkua ja mahdollistetaan yhteisöllinen organisaation jatkuva kehitystyö.

-Organisaation sisäiseen viestintään ja keskusteluun eivät enää riitä sähköposti, perinteiset ilmoitustaulut tai yksisuuntaiset intrat. Eivät ne palvele ihmisten tarpeita, Hurmerinta sanoo.

Sosiaaliset viestintäkanavat ovat osa ihmisten arkipäivää – niiden on oltava myös osa työpäivää!

Hyvän sosiaalisen digiviestintätyökalun avulla työntekijät tavoittavat toisensa yksilöinä tai ryhmänä aivan eri tavalla kuin sähköpostin kautta. Koska teknologia mahdollistaa uudenlaisen toiminnan ja uudet viestintävälineet, on luontevaa, että organisaatiot ottavat nämä käyttöön.

-Yksi tällainen työkalu on Yammer, joka muuttaa ylhäältä alas -viestinnän kaikki kaikille -viestinnäksi. Sen avulla hidas viestintä muuttuu nopeaksi ja tehokkaaksi. Yammerissa voi esimerkiksi pyytää neuvoa, etsiä vastauksia kysymykseen tai jakaa omaa tietämystään. Keskustelu jää talteen, ja saman asian kanssa pähkäilevä löytää tiedon helposti ja nopeasti, Hurmerinta neuvoo.

Kommentoi