kauppakamaritoiminnan, hyviä neuvoja noutohintaan, tehtävämme on tarjota tietoa ja verkostoitumismahdollisuuksia Ajankohtaista, Yritykset

Kauppakamarin maksuttomat tapahtumat – hyviä neuvoja noutohintaan!

Halvalla ei saa hyvää, sanotaan. Kauppakamarin maksuttomista tapahtumista voi kuitenkin kerätä kullanarvoista tietoa henkilöstön ja koko yrityksen kehittämiseen. Ja kaupan päälle tulevat vielä arvokkaat kontaktit muiden osallistujien kanssa!
FacebookTwitterLinkedIn

Helsingin seudun kauppakamari järjestää vuoden mittaan laajan kirjon erilaisia koulutustapahtumia ja seminaareja, joista merkittävä osa on jäsenyrityksille maksuttomia. Joihinkin niistä voi osallistua myös ilman kauppakamarin jäsenyyttä.

Tästä periaatteesta pidetään kiinni myös tulevana ”lukuvuonna”, joka pitää sisällään noin sata erilaista maksutonta tapahtumaa.

– Yksiselitteisenä tavoitteena on tarjota osallistujille tietoa, josta on konkreettista hyötyä niin oman kuin yrityksen henkilöstön osaamisen sekä samalla koko yrityksen kehittämisessä,  asiantuntija ja jäsentapahtumista vastaava Heini Vesterinen tiivistää.

Viime talven ja kevään kantavia teemoja olivat ulkomaisten osaajien rekrytointi, kasvuyrittäjyys sekä digitalisaation vaikutus liiketoimintaan. Niihin pureudutaan tiiviisti myös tulevana syksynä, joka tarjoaa muun muassa erillisen tapahtumasarjan digipolkua rakentaville. Tarjolla on sen ohessa paljon muutakin.

Erilaiset johtamiseen, rahoitukseen, yrityskauppoihin sekä omistajavaihdoksiin liittyvät tapahtumat ovat suosittuja vuodesta toiseen.

Kävijöitä riittää myös kauppakamarin ammattikirjojen julkistamistilaisuuksissa, Vesterinen listailee.

Verkottuminen lisäbonuksena

Ensimmäiset kirjajulkkarit ovat jo elokuussa, kun julkaisulistalle tulee jokaisen HR-ammattilaisen, esimiehen – ja miksei myös koko henkilöstön iltalukemiseksi sopiva Vikisijän virsikirja. Kuljetus- ja logistiikka-alan kansainvälisiin sopimuksiin pureutuva PSYM 2015 -yhteenveto löytänee puolestaan tiensä kyseisistä sektoreista työssään vastaavien kirjahyllyyn.

Syksyn mittaan perehdytään myös muun muassa ammatillisen koulutusuudistuksen tarjoamiin mahdollisuuksiin, palvelutuotteen suojaamiseen sekä kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Oma lukunsa ovat tietysti jäsentapaamiset, joissa uudet jäsenet saavat tietoa toiminnastamme ja voivat verkottua muiden osallistujien kanssa.

– Tapaaminen kasvotusten on edelleen hyvä tapa luoda suhteita ja samasta teemasta kiinnostuneiden kanssa on aina helpompaa avata keskustelu. Myös paikkakuntakohtaiset talouskatsaukset ovat osoittautuneet suosituiksi kohtaamispaikoiksi, Vesterinen kertoo.

Myönteistä palautetta osallistujilta

Jäsenetuihin kuuluvista maksuttomien tapahtumien korkeasta laadusta pidetään kiinni jokaisen tilaisuuden jälkeen tehtävällä palautekyselyllä. Niiden keskiarvo on pysytellyt 1–5 -asteikolla aina neljän pisteen paremmalla puolella.

Vesterisen mukaan osallistujapalautetta kuunnellaan herkällä korvalla ja se huomioidaan myös tapahtumien sisällöissä, joissa rima pidetään tietoisesti korkealla.

– Valtaosassa tilaisuuksista puhujat ovat kauppakamarin ulkopuolisia asiantuntijoita. Näistä yhteistyökumppanuuksista hyötyvät myös kauppakamari ja jäsenyritykset. Omien tuotteiden ja palveluiden esittelyn ja markkinoinnin sijaan esityksissä tulee kuitenkin pureutua johonkin ajankohtaiseen haasteeseen tai teemaan ja tuoda oma osaaminen esiin sisällön kautta. Tästä olemme tarkkoja, sillä laadusta emme halua tinkiä.

Vertailu samoista aiheista järjestettävien maksullisten koulutusten kanssa voi olla osallistujille ajoittain vaikeaa. Kauppakamarin puolella työnjako on kuitenkin selkeä.

Maksuttomat tapahtumat toimivat useimmiten herätteinä ja perustiedon antajina, maksullisissa koulutuksissa teemoihin pureudutaan huomattavasti perusteellisemmin.

– Tämä pyritään huomiomaan myös sisällöissä. Meille  Maksuttomien tilaisuuksien tarjonta on joka tapauksessa koko kauppakamaritoiminnan tärkeintä ydintä: tehtävämme on tarjota tietoa ja verkostoitumismahdollisuuksia, josta on hyötyä sekä osallistujalle että hänen edustamalleen yritykselle. Samalla teemme tunnetuksi kauppakamarin toimintaa ja pyrimme saamaan uusia aktiivisia jäseniä, Vesterinen tiivistää.

Kommentoi