Kauppakamarin Matkahallinnon tutkinto palkittiin Vuoden Liikematkatekona 1 Ajankohtaista, Yritykset

Kauppakamarin Matkahallinnon tutkinto palkittiin Vuoden Liikematkatekona

Kauppakamarin Matkahallinnon tutkinto -koulutus on palkittu Suomen Liikematkayhdistyksen nimikkopalkinnolla Vuoden Liikematkateko. Kiitosta saanut valmennus antaa arvokkaita vinkkejä yrityksen matkahallinnon kehittämiseen ja riskien hallintaan.
Matti Remes
Aki Rask, Akifoto
FacebookTwitterLinkedIn

Helsingin seudun kauppakamarin ja Suomen Liikematkayhdistyksen (FBTA) Matkahallinnon tutkinto -koulutuskokonaisuus palkittiin perjantaina Suomen matkatoimistoalan liitto SMALin Finnish Travel Galassa, jossa palkittiin matkailutekoja ja -ilmiöitä.

-Tutkinto on vakiinnuttanut paikkansa Helsingin seudun kauppakamarin laadukkaiden yrityskoulutusten joukossa tarjoten sekä liikematkapalvelujen ostajille että myyjille mahdollisuuden perehtyä tuloksekkaan matkahallinnon edellytyksiin, perustelee palkintoraati.

Valmennuskurssi on suunnattu kaikille, joiden työtehtäviin kuuluu liikematkailun tehtäviä yrityksissä tai julkisella sektorilla.

–Liikematkailun maailma on muuttunut viime vuosina monella tapaa. Kurssi vastaa tähän tarpeeseen antamalla hyvän kokonaiskuvan matkustamisen trendeistä, kertoo kauppakamarin asiantuntija Janne Kettunen.

Liikematkailijat haluavat käyttää digitaalisia sovelluksia

Koulutuskokonaisuudessa käydään läpi matkahallinnon tehtäviä monesta eri näkökulmasta ja saadaan käytännönläheisiä vinkkejä siitä, miten näiden eri osa-alueiden toimintaa voidaan kehittää omassa organisaatiossa.

Kauppakamarin Matkahallinnon tutkinto palkittiin Vuoden Liikematkatekona

Koulutuskokonaisuus on järjestetty nyt kaksi kertaa. Marraskuussa käynnistyvä seuraava kurssi koostuu viidestä päivän mittaisesta moduulista, joista viimeinen järjestetään toukokuussa, kertoo Vuoden Liikematkateko -palkinnon pokannut johtaja Antti-Pekka Hulkko. Kuva: Paula Nikula, Kauppalehti

Kettunen huomauttaa, että moni liikematkailun isoista trendeistä tulee vapaa-ajan matkustamisesta. Esimerkiksi Airbnb:n ja Uberin kaltaisia uusia digitaalisia palveluja hyödynnetään entistä enemmän myös yrityksissä.

–Monessa yrityksessä työntekijät haluaisivat varata itse lentoja, hotelleja ja kuljetuksia erilaisten sovellusten kautta. Tällaisten sovellusten käyttö yleistyy tulevaisuudessa, joten matkahallinnolta vaaditaan kykyä omaksua matkustamista sujuvoittavia ja kustannuksia säästäviä toimintatapoja.

Luonnonilmiöiden ja terrorismin kaltaiset poikkeustilanteet haastavat matkahallinnon

Matkustamisen sujuvuus vaikuttaa oleellisesti työntekijöiden työtehoon ja hyvinvointiin. Myös henkilöstön turvallisuus on otettava huomioon etenkin poikkeustilanteissa.

Valmennuksessa käydään läpi matkustamiseen liittyviä riskejä ja toimintatapoja, jos matkalla sattuu jotakin odottamatonta.

–Maailmalla liikkuvat työntekijät voivat joutua yllättäviin tilanteisiin, joiden selvittäminen tuo isoja paineita matkustusasioita hoitaville henkilöille. Sujuvan matkahallinnon merkitys korostuu lakkojen, luonnonilmiöiden ja terroritekojen kaltaisissa poikkeustilanteissa.

–Koulutus on myös hyvä paikka verkostoitua ja saada vertaistukea samoja työtehtäviä hoitavien kanssa. Etenkin pienissä organisaatioissa yksi työntekijä hoitaa matka-asioita usein muiden tehtävien ohessa. Silloin ei ole välttämättä aikaa seurata liikematkustuksen nopeita muutoksia, Kettunen sanoo.