kauppakamari, kriisiviestintä, Ajankohtaista, Yritykset

Kriisiin valmistautuminen pelastaa yrityksen

Kriiseihin valmistautuminen, niiden ennakoiminen ja niistä selviäminen ei ole aina kovin yksinkertaista, koska yrityksen toimet koskettavat usein monia tahoja. Hyvä valmistautuminen kriisiin pelastaa kuitenkin niin pienen kuin isommankin yrityksen.
Taina Parviainen
FacebookTwitterLinkedIn

Kriisiviestintä on rahaa, ja yrityksillä on valtavat säästömahdollisuudet, jos potentiaaliset kriisitilanteet osataan hoitaa hyvin, sanoo tietokirjailija ja viestinnän kouluttaja Katleena Kortesuo, jolta ilmestyy pian Riko lasi hätätilanteessa -kirja.

Kriisit lisääntyvät jatkuvasti. Syynä on Kortesuon mukaan se, että viestinnän ala heijastelee usein yhteiskunnallista tilannetta ja sen eri ilmentymiä. Kun kansakunta on stressaantunut, se ilmenee siinä, miten asioista kerrotaan ja millaisina viesteinä ne myös tulkitaan. Viestintä on kuin kansakunnan sydän, joka sykkii sen mukana.

Kriiseihin valmistautuminen, niiden ennakoiminen ja niistä selviäminen ei kuitenkaan ole aina kovin yksinkertaista, koska yrityksen toimet koskettavat usein monia tahoja. Kortesuon mukaan yritys voi sanoa onnistuneensa kriisiviestinnässään, jos organisaatiossa onnistutaan saamaan positiivisemmat tulokset kuin mitä todennäköisyyslaskenta hätätilanteessa edellyttäisi. Hän korostaa, että kriisejä ei saa eikä kannata kuitenkaan pelätä. Niitä tulee aina eteen eikä niitä voi välttämättä ennakoida.

Hyvän kriisiviestijän on oltava nokkela ja reagoitava nopeasti.

Kortesuon mukaan hyvällä kriisiviestijällä on myös oltava sosiaalista pelisilmää. Lisäksi itsevarmuus, joka heijastuu niin päätöksentekoon kuin esiintymiseen, on tärkeää.

– Sen sijaan viestintätaidot ovat jokaisen opittavissa, joten en laske niitä mukaan ominaisuuksiin, mutta itsevarma ihminen uskaltaa tehdä pienellä riskillä ratkaisevan peliliikkeen eikä jää liian pitkäksi aikaa odottelemaan, mitä ympärillä hätätilanteessa voi ehtiä tapahtua, hän lisää.

Tarve uuden kirjan kirjoittamiselle tuli Kortesuon asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta, jotka kokivat tarvitsevansa käytännön neuvoja sisältävää opasta kriisiviestintäänsä. Jo lähes 30 teosta kirjoittanut tietokirjailija tarttui projektiin ja kokosi aineistoa eri tieteenaloja yhdistelemällä ja lisäämällä sinne luonnollisesti myös omaa elämänkokemustaan.

– Jokaisen johtajan pitää hallita kriisiviestinnän perusperiaatteet. Aivan kuten kielitaito on välttämätön ulkomailla, myös kriisiviestinnän taito on välttämätön poikkeustilanteissa. Tämä osaaminen pitää hankkia etukäteen, sillä tulipalon keskellä se on jo myöhäistä, hän tiivistää loppuun.

Tolkullinen kriisiviestintä on elinehto

Onko jotain pielessä? Laskeeko yrityksesi pörssikurssi pyllymäkeä? Konttaako puolueesi kannatus pohjamudissa? Äänestävätkö asiakkaat jaloillaan ja ovipumppu naukuu väärään suuntaan?

Riko lasi hätätilanteessa on kriisiviestinnän pikaopas, joka on tarkoitettu paineen alla työskentelevälle johtajalle. Oppaan avulla opit viestimään kriisitilanteissa niin, että kriisi pienenee. Samalla opit ennaltaehkäisemään typerimpiä kriisejä.

Kriisiviestintä on kokoelma metodeja, joilla takaat työrauhan organisaatiossasi myös kriisin aikana. Kriisiviestintä ei välttämättä poista kriisiä, mutta sen avulla saat vietyä sanomasi eteenpäin medialle, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

Tolkullinen kriisiviestintä on elinehto mille tahansa organisaatiolle. Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei voisi pahentaa ryyppäämällä tai typerästi viestimällä.
Tule kuulemaan kriisiviestinnän pikaohjeet kirjan julkistustilaisuuteen 25.10.2016!

Kriisiviestintä ei välttämättä poista kriisiä, mutta Katleena Kortesuon ohjeiden avulla saat vietyä sanomasi haluamallasi tavalla eteenpäin medialle, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.

Tilaisuudessa Ylen toimittaja Jessikka Aro kertoo omasta näkökulmastaan, miten toimittajat tarttuvat aiheisiin.

Kommentoi