Messuista kasvoi elämysmedia Ajankohtaista

Messuista kasvoi elämysmedia

Entistä useampi asia hoituu verkossa, mutta yksikään digiratkaisu ei täysin korvaa paikan päällä koettuja elämyksiä, kahdenkeskisiä kohtaamisia ja kaupantekoa. Siinä piilee myös messujen suosion salaisuus.
Timo Sormunen
Meeri Utti
FacebookTwitterLinkedIn

RUUHKA! Se on sana, joka on ollut helppo yhdistää jo vuosikymmenten ajan Helsingin Messukeskukseen, olipa kyse yritys- tai kuluttajatapahtumasta. Kun kävijämäärät keikkuvat Suomen kokoisessa maassa vuositasolla miljoonarajalla, on pessimistinkin pakko uskoa, että perinteisille messuille on tilausta myös digiaikana.

– Moni meistä hoitaa asioita ja tekee ostoksia verkossa. Silti haluamme myös kokea ja testailla sekä saada kontakteja ja elämyksiä. Messuilla tuo kaikki onnistuu yhdellä kertaa ja siksi ne ovat edelleen lähes ylittämätön markkinointi- ja mediakanava, tiivistää Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue.

Samalla hän korostaa nimenomaan elämysten merkitystä. Kontaktit ovat sekä kävijöille että näytteilleasettajille kiistatta tärkeitä, mutta messukäytävien ja satojen osastojen lisäksi on pystyttävä tarjoamaan kokonaisvaltainen kokemus, joka pysyy mielessä vielä pitkään tapahtuman jälkeen. Matkamessuilla Messukeskus lanseerasi suurten tilojen lisätyn todellisuuden AR 365- sovelluksen ensimmäisenä maailmassa.

–Tapahtumien ja digitalisaation yhdistäminen on vahvistuva trendi, jonka yhtenä ääripäänä ovat Slushin kaltaiset tapahtumat ja erilaisten VR-ratkaisujen (Virtual Reality) hyödyntäminen. Toisaalta elämyksiä voivat antaa myös tiukasti ammatillisiin asioihin keskittyvät erikoismessut, Mroue toteaa.

Paljon buustia koko pk-seudulle

Messukeskuksen kävijämäärältään suurimpia tapahtumia ovat Kirjamessut, Vene-messut, Matkamessut sekä asumiseen ja sisustamisen keskittyvä Habitare. Syksyllä 2016 järjestetyt automessut saivat niinikään massat liikkeelle.

Mittavimpia ammattitapahtumia ovat muun muassa Lääkäripäivät, FinnBuild, Teknologia sekä Kuljetus-Logistiikka. Tunnetuimpia muiden järjestämiä tapahtumia ovat Nordic Business Forum, globaalistikin ainutlaatuinen Slush, American Car Show sekä erilaiset lääketieteen ammattitapahtumat. Pasilassa on järjestetty myös useita kansainvälisiä huippukokouksia.

Tapahtumiin osallistuvia yrityksiä on noin 10 000 vuodessa, kävijöitä puolestaan yli miljoona. Messukeskuksen tapahtumien kerrannaisvaikutukset koko pk-seudulle on arvioitu jopa 250 miljoonaksi euroksi.

– Notkahdusta ei koettu edes vuosikymmenen vaihteen jälkeen, vaikka yleinen suhdannetilanne oli pitkään epävarma. Lisäksi moni tapahtuma on kasvanut lajissaan Pohjoismaiden ja jopa Euroopan suurimmaksi. Luvut kertovat, että olemme onnistuneet ja tehneet monia asioita oikein.

Helsinki on hyvä messukaupunki

Kävijöiltä ja osanottajilta Messukeskus kerää kiitosta paitsi sujuvista järjestelyistä myös hyvästä saavutettavuudestaan. Messuille on helppo tulla, olipa kulkuväline mikä tahansa. Helsinki koetaan muutenkin kompaktiksi ja turvalliseksi kaupungiksi.
– Etenkin ulkomaiset vieraat jaksavat hämmästellä ja kiitellä hyviä liikenne­yhteyksiä. Moni yllättyy myös siitä, että olemme näin lähellä ydinkeskustaa. Useimmiten tällaiset messukeskukset ovat kaukana kaupungin laitamilla, Mroue huomauttaa.

Hän itse kiittelee Helsinkiin viime vuosina tehtyjä hotelli-investointeja, jotka ovat tuoneet kaupunkiin kipeästi kaivattua majoituskapasiteettia. Samalla ne ovat lisänneet Messukeskuksen kehitysmahdollisuuksia, kiinnostavuutta ja vetovoimaa kauempaa tulevien näytteilleasettajien ja vieraiden silmissä.

– Myös Pasilan alueen mittava uudistaminen parantaa alueen yleisilmettä ja palveluja. Moni pääkaupunkiseudulla asuva on saattanut harmitella aseman vierustan ruuhkia, mutta ulkomaisten messu- ja kongressivieraiden silmissä ne ovat lopulta aika mitättömiä, Mroue huomauttaa.

Kirkon kentältä kohtaamispaikaksi

Messukeskuksen omistava Suomen Messut Osuuskunta perustettiin syksyllä 1919 ja sen tehtäväksi kirjattiin suomalaisen elinkeinoelämän edistäminen. Ensimmäiset messut järjestettiin seuraavana kesänä Johanneksen kirkon kentällä. Kävijämääräksi kirjattiin yli 120 000.

Mannerheimintien Messuhalli (Töölön kisahalli) valmistui 1935 ja se oli tuolloin Pohjoismaiden suurin näyttelytila. Nykyinen Messukeskus valmistui Itä-Pasilaan 1975 ja sitä on vuosien varrella laajennettu useaan otteeseen. Saman katon alla on myös hotelli kongressitiloineen.

Messukeskus on toiminut vuosien varrella myös konserttipaikkana, jossa ovat esiintyneet muun muassa Frank Zappa, David Bowie, Bay City Rollers, Gary Moore sekä DJ ja musiikkituottaja Armin van Buuren.

Suomen Messut Osuuskunta

Järjestää vuosittain noin sata messutapahtumaa ja yli 2 000 kokousta/kongressia

Perustettu 1919
Henkilöstöä 230
Liikevaihto noin 57meur (2016)
Omistaja Lähes 200 omistajajäsentä

www.messukeskus.com

Kommentoi