kauppakamari, nainen, johtaja, Johtajuuden Naiskamari, Ajankohtaista

Naisia tarvitaan lisää liiketoimintajohtoon ja hallituspaikoille

Naisten keskinäinen sparraaminen on erittäin tärkeää, jotta naisia saadaan yhä liike-elämän huipulle. Naisilta itseltään vaaditaan uskallusta ja haasteisiin tarttumista.
Pia Pakarinen
Mari Korpiola
FacebookTwitterLinkedIn

Pelon ei pidä antaa rajoittaa uravaihtoehtoja – haasteisiin on tartuttava. Ja kun päästään johtoasemaan, pistetään hyvä kiertämään.

kauppakamari, johtaja, johtajanainen, naiset,

Hyvä johtaminen on reilua, oikeudenmukaista ja tuloksellista. Tarvitaan positiivista realismia ja missiolla johtamista.

Näin neuvoi useissa keskeisissä johtaja- ja hallitustehtävissä toiminut, Suomen Messujen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.

-Esimiesten pitää uskaltaa palkata itseään fiksumpia, kriittisiä johdettavia. On tärkeää kasvattaa yrityksen sisälle haastajia, Vepsäläinen rohkaisi.

Johtajia ja johtoryhmiä murrosvaiheessa olevissa organisaatioissa valmentava Executive Coach Maarit Tiililä muistutti, meillä on joka hetki mahdollisuus valita innostuksen latistajan tai mahdollistajan polku.

Tiililän mukaan esimies ei saa koskaan aliarvioida sitä, miten hänen tunnetilansa vaikuttaa muihin.

-Työstään innostuneet ihmiset ovat tuottavampia ja innovatiivisempia ja heillä on vähemmän sairauspoissaoloja.

Esimiehen minimivaatimus: Älä ole esteenä innostumiselle.

kauppakamari, nainen, johtaja, johtajanainen

Sisältömarkkinointiin erikoistuneen toimiston Vapa Median Ida Hakola ja Ilona Hiila ovat kasvattaneet yrityksensä kuudessa vuodessa noin 30 työntekijän toimistoksi. Luotettavan kumppanin he ovat löytäneet toisistaan.

-Ideaamme ei alun perin yritysneuvonnassa uskottu, mutta päätimme muotoilla markkinan sisältömarkkinoinnin kiinnostavuuden lisäämiseksi. Kasvuun tarvitaan vahva näkemys ja rohkeutta mennä sitä kohti. Tarvitaan ymmärrystä oman alan dynamiikan muutoksesta, valmiutta muuttaa omaa tarjoamaa markkinan mukana sekä uskallusta haastaa vanhoja toimintamalleja ja luoda uusia. Kun alkuperäinen visio jää liian pieneksi, tarvitaan uusi.

kauppakamari, johtaja, johtajanainen, naiset,

Minulta kysytään usein, miksi olen Suomessa ja milloin aion lähteä pois. Suomalaisten pitää alkaa hyödyntää täällä olevia ulkomaalaisia.

Kauppakamarin COME-hankkeessa mentorointiohjelmasta vastaava Mentoring Programme Officer Shania Shin on asunut neljä vuotta Suomessa.

Hankkeessa hän pohtii erityisesti sitä, miten aivovuoto brain drain käännetään aivotuotoksi brain gain. Eli miten suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevien ulkomaalaisten osaajien osaaminen saadaan suomalaisyritysten käyttöön.

Mentorointi on hyvä mahdollisuus: mentori antaa aikaansa, mutta samalla myös oppii uudesta kulttuurista, Shania Shin kannustaa.

 

Johtajuuden Naiskamarissa kasvatetaan yrityksiin haastajia

Nuoremmissa ikäluokissa naisten osuus yritysten johtoryhmissä on kasvussa, mutta naisia tarvitaan lisää liiketoimintajohtoon, josta useimmiten noustaan hallituspaikoille.

taidemuseo, EMMA, kauppakamari, johtaja, nainen

Välillä pohditaan, kuuluuko naisten ylipäänsä verkostoitua keskenään vai pitäisikö luoda vain molemmille sukupuolille avoimia verkostoja.

-Meidän mielestämme molempia verkostoitumistapoja tarvitaan. Naisten keskinäinen sparraaminen on erittäin tärkeää, jotta saamme yhä enemmän naisia liike-elämän huipulle, uskovat Naiskamarin luojat kauppakamarin johtajat Pia Pakarinen ja Saija Äikäs.

Johtajuuden Naiskamari kokoaa yhteen nykyisiä ja tulevia naisjohtajia. Naiskamari kokoontui neljättä kertaa Espoon Taidemuseo Emmassa. Tapahtuma oli jälleen niin suosittu, että paikat varattiin loppuun päivässä.EMMA, taidemuseo, kauppakamari, johtaja, nainen

Taidemuseo Emman museonjohtaja Pilvi Kalhama korosti puheenvuorossaan, että liike-elämässäkin kannattaa seurata, mitä taiteessa tapahtuu.

-Uudet ilmiöt näkyvät yleensä ensimmäisinä taiteessa.

Kommentoi