Parhaat ideat jäsenyritysten hyödyksi
Ajankohtaista, Yritykset

Parhaat ideat jäsenyritysten hyödyksi

Kauppakamari uusii strategiaansa jäsenyrityksiä entistäkin paremmin palvelevaksi. Muutos on rajua ja nopeaa, joten näkemyksiä ja ideoita on kartoitettu laajasti.
Essi Lindqvist
FacebookTwitterLinkedIn

Strategian valmistelussa on tutkittu erityisen huolellisesti jäsenyritysten toimintaympäristön muutoksia, jotta kauppakamarissa pystytään mahdollisimman hyvin täyttämään jäsenten muuttuneet tarpeet.

– Sekä vaikuttamistyön että palvelujen on vastattava jäsenten meille asettamia odotuksia. Esimerkiksi neuvontapalvelumme on reaaliaikaisesti pulssilla siitä, mitkä asiat jäsenyrityksiä juuri sillä hetkellä askarruttavat. Tämän lisäksi on tarjottava sellaistakin, mitä jäsenet eivät osaa meiltä vielä odottaa, kertoo johtaja Pia Pakarinen vuoden alkupuolella alkaneesta strategiatyöstä.

Helsingin seudun kauppakamarin uusi strategia hyväksytään syksyllä.

Viisaus ei asu vain johtajan päässä

Toimintaympäristön muutoksia on kartoitettu muun muassa luottamushenkilöille ja omalle henkilöstölle tehdyllä kyselyllä. Varsin monen kyselykaavakkeen täyttäminen on tylsää ja raskasta, joten kauppakamarissa päätettiin käyttää Kasvu Open -sparraukseen osallistuneen Haituva Innovations Oy:n luomaa InnoDuel -työkalua.

InnoDuel on helppo ja vaivaton ideointi- ja osallistamisalusta, jolla voidaan kerätä parviälyn tulokset päätösten tekemisen tueksi. Ensin idea-areenalla esitellään esimerkiksi johtoryhmän ajatuksia, joista vastaaja pääsee valitsemaan niistä mielestään paremman. Ja mikä parasta, kertomaan omat ideansa ja ajatuksensa, jotka alkavat kilpailla muiden ideoiden kanssa.

– Johtajien ideoita kommentoidaan usein, että ”mulla olisi kyllä parempia ideoita”. Eikä se ole sanahelinää, vaan näin todella on! Kun näitä idea-areenoita on yrityksissä käytetty, niin usein alkuperäisistä johtoryhmän ideoista on vain pari kolme kymmenen parhaan idean joukossa, kertoo Haituva Innovations Oyn kehitysjohtaja Jussi Simolin.

Mikä on maailman paras idea?

Tästä kunnianhimoisesta kysymyksestä syntyi The Idea Arena, jonka tarkoituksena on saada parhaat ideat yrityksen käyttöön.

– InnoDuel-demoversio valmistui viime vuoden lopulla. Ensimmäinen asiakas, jolle sitä esittelimme oli Fortum. Siellä innostuttiin käytön helppoudesta ja tavasta hyödyntää parviälyä aivan uudella tavalla, Simolin kertoo.

InnoDuelissa käytetty pakotettu parivertailu tuottaa tutkitusti enemmän ja innovatiivisempia ideoita, sillä muiden ideoiden näyttäminen stimuloi käyttäjää jättämään omia ideoitaan.

– Tarkoitus ei tietenkään ole vain kerätä ideoita, vaan koko homman juju on siinä, että yritys todella pistää töpinäksi ja ottaa ideoinnin tulokset huomioon. Jos yritys osaa kiittää, antaa palautetta ja näyttää areenaan osallistujille, että he toteuttavat ainakin osan ideoista, on yrityksellä suuri mahdollisuus joutua positiivisen juoruamisen kohteeksi, Simolin sanoo.

Näin kauppakamarin strategiatyössä hyödynnettiin pärviälyä

Tarve:

Miten sitouttaa työntekijöitä strategian luomisen prosessiin?

Miten kerätä työntekijöiltä tietoa strategian luomisen tueksi?

Ratkaisu:

Perustettiin InnoDuel-areena liittyen toimintaympäristön muutoksiin tulevien vuosien aikana. Johdosta koottu ryhmä laittoi muutamia ideoita testattavaksi ja kutsui työntekijät ideoimaan lisää sekä analysoimaan ideoita.

Tulokset:

Automaattinen raportti, jossa johtajien laittamaa 31 ideaa ja työntekijöiden laittamaa29 ideaa esitettiin suosittuusjärjestyksessä.

Top 10 -ideoista kahdeksan oli työntekijöiden laittamaa ja vain kaksi johdon laittamaa!

Saimme monipuolisesti tietoa siitä, miten työntekijät näkevät toimintaympäristön muutoksen lähivuosina.

Hyödyntäminen:

Tulokset käsiteltiin ja huomioitiin ensimmäisessä strategiatyöpajassa.

Mihin tilanteeseen InnoDuel sopii?

Oikeastaan mihin tahansa tilanteeseen, jossa on vertailtava tai arvotettava erilaisia asioita ja halutaan aktivoida ihmisiä antamaan omia ajatuksiaan.

Vain mielikuvitus on rajana!

kauppakamari, strategia,

 

Kommentoi