virtuaalitodellisuus, virtuaalimaailma, suunnitteluvaihe, imagohyöty, teknologia, markkinointikeino, mallinnus, suunnitelmia, Ajankohtaista, Yritykset

Virtuaalitodellisuuden hyödyntäjä välttää monet mokat

Virtuaalitodellisuus oli vielä muutama vuosi sitten vilkkaan mielikuvituksen tuotetta, mutta nyt se on nykypäivää ja yritysten käytössä. Laitteiden hintakin on takavuosista pudonnut roimasti.
Essi Lindqvist
FacebookTwitterLinkedIn

Tuttu tilanne rakennustyömaalla: asiakas viedään katsomaan tulosta, kun kohde on jo lähes valmis. Ja sitten siirretäänkin seiniä ja tehdään muutoksia, kun havaitaan, ettei kaikkea ole osattu ottaa huomioon.

-Kun asiakkaalle näytetään kohdetta virtuaalitodellisuudessa jo suunnitteluvaiheessa, voidaan kerätä palautetta ja korjata virheitä ennen kuin niitä on tehty, kertoi Tietoa Finland Oy:n Chief Digital Officer Tomas Westerholm kauppakamarin teollisuusvaliokunnan kokouksessa.

Eräs virtuaalitodellisuutta hyödyntäneistä on ollut Finavia Oyj laajentaessaan Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialuetta. Yhtiö kävelytti virtuaalimaailmassa niin henkilöstöään kuin asiakkaitakin.

-Ihmisten on vaikea hahmottaa suunnitelmia, kun niitä katsotaan 2D tai 3D-kuvina. Virtuaalitodellisuudessa tarkastelu on helpompaa; lentoasemalla teimme merkittäviä havaintoja. Voinkin suositella virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä myös teollisuusyrityksille, erityisesti kun suunnitellaan haastavia kohteita, kannusti Finavian kiinteistöjohtaja Esa Siponen.

Imagohyötyä viidennen sukupolven teknologiasta

Virtuaalitodellisuus on myös tehokas markkinointikeino. Helsinki-Vantaalla terminaaliuudistusta pystyttiin esittelemään lentoyhtiöille, kun voitiin näyttää, millaiselta uusi Helsinki-Vantaan lentoasema laajennuksen jälkeen näyttää.

Lisäksi virtuaalitodellisuuden avulla voi erottautua kilpailijasta, joka ei tekniikkaa käytä.

-Kustannuksetkaan eivät rajoita kuten ennen, sillä hinnat ovat pudonneet rajusti. Kun joitain vuosia sitten teknologian yhteydessä puhuttiin jopa miljoonista ja viisi vuotta sitten sadoista tuhansista, nyt liikutaan kymppitonneissa.

Virtuaalitodellisuudessa voidaan myös tavata muita ihmisiä, vaikka oltaisiin toisella puolella maailmaa.

– Voidaan vaikkapa mallintaa liiketoimintakohtaamisia. Esimerkiksi pankit ovat käyttäneet virtuaalitodellisuutta harjoittelemalla tilanteita, joissa kohdataan asiakas, Westerholm kertoo.

Kommentoi