johtaja, yritysjohtaja, yritys, Jukka Saksi, Ajankohtaista

Yritysjohtaja on laiska ja arka viestijä

Suomessa on johtajia, jotka ymmärtävät vuorovaikutuksen tärkeyden ja ovat aktiivisia viestijöitä. Mutta enemmän on heitä, joilla ei ole kanttia eikä viitseliäisyyttä.
Essi Lindqvist
Veikko Saksi
FacebookTwitterLinkedIn

Uutistoimituksissa hiljaisia johtajia kummastellaan, paljasti MTV3 Uutisten päätoimittaja Merja Ylä-Anttila Johtaja on Media! -kirjan julkistustilaisuudessa.

− Missä on yritysjohtajien ääni yhteiskunnallisessa keskustelussa? Kuka puolustaa markkinataloutta? Vaatiiko se erityistä rohkeutta? Jos haluaa vaikuttaa, pitää vaikuttaa – ei silloin hiljaa kannata olla.

Sitäkin toimittajakunnassa ihmetellään, miten heikkoa kriisiviestiminen on. Ensin ei kerrota yhtään mitään, sitten kerrotaan vain osa totuudesta ja kun asia lopulta paljastuu, sitä vähätellään.

− Outoa, että tätä ei tajuta, vaikka kuinka viestinnän kouluttajat kriisiviestinnän osaamista painottavat. Ja onhan meillä paljon huonoja esimerkkejä, joista voisi oppia.

Johtaja on media myös olemuksellaan.

 

Läpinäkyvässä maailmassa ajatus ”mitään en paljasta, kiistän kaiken” ei toimi.

− Kun asia kuitenkin paljastuu, mennään sen taakse, että ”tuli ihan puskista”. Kumpi on pahempi ongelma: se, että tietoa pimitetään tai se, että johtaja ei tiedä. ”En tiennyt” ei ole selitys, Ylä-Anttila muistuttaa.

Kuuntele Merja Ylä-Anttilan puheenvuoro.

Johtaminen on dialogia ja vuorovaikutusta

Johtaja on itsekin media. Ei se helppoa ole, mutta vaihtoehtoakaan ei ole. Jokaisesta organisaatiosta puhutaan, erityisesti somessa, haluttiin tai ei, muistuttaa Johtaja on Media! -kirjan kirjoittaja, toimitusjohtaja Jukka Saksi, joka ihmettelee samaa kuin Merja Ylä-Anttila.

− Syntyy tyhjiö, jos yritykset eivät kerro näkemyksiään ja osallistu yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tyhjiö kyllä täyttyy ja valta annetaan muille, kuten ay-liikkeelle ja poliitikoille.

Todellinen valta on sitä, että saa ihmiset seuraamaan vapaaehtoisesti.

Sosiaalinen media on mahdollisuus erityisesti johtajanaisille.

− Somessa ei ole hyväveliverkostoja. Siellä voi viestiä ajasta ja paikasta riippumatta, tuoda esille asiantuntemustaan sekä rakentaa brändiään ja luottamusta. Aivan liian harva hyödyntää mahdollisuutta täysipainoisesti, Saksi ihmettelee.

Kuuntele Jukka Saksin puheenvuoro.

Viestiä pitää toistaa, toistaa ja toistaa

Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm tiivistää viestin perille menemisen kolmeen eri vaiheeseen: tieto – ymmärrys – usko.

− Jos ei kerro viestiään, on ihan turha kuvitella, että jotain tapahtuu. Mutta se ei yksin riitä, tarvitaan ymmärrystä, mitä viesti oikein tarkoittaa sekä saada porukka uskomaan ja toimimaan viestin mukaan Strömsholm sanoo.

Ennen kuin saadaan porukka uskomaan, vaaditaan paljon toistoa. Esimerkiksi uuden strategian jalkauttaminen ei onnistu, jos se vain annetaan tiedoksi ja johto olettaa työntekijöiden ymmärtävän mitä juuri häneltä vaaditaan.

Esimerkki elävästä elämästä:

− Johdolta meni seitsemän kuukautta strategian laatimiseen, mutta työntekijöiltä meni vain kymmenen minuuttia sen ymmärtämiseen väärin.

Kunhan jaksaa viestiään toistaa ja toistaa, niin lopulta joku hoksaa, että ”tästähän on joskus puhuttu”.

− Suomalaiset on enemmistökansa eli on turvallista olla kaikkien kanssa samaa mieltä, ja enemmistöhän on aina muutosta vastaan. Mutta kun jaksetaan toistaa, niin lopulta koittaa se maaginen päivä, jolloin muutokseen uskojista on tullut enemmistö.

Kuuntele Kenneth Strömsholmin puheenvuoro.

Kommentoi