Taavi Heikkilä, SOK Henkilö

Johtaminen on harjoituslaji

Johtajaksi ei tarvitse syntyä, riittää että jaksaa harjoitella ja kehittyy. Tähän uskoo Taavi Heikkilä, joka soveltaa nyt oppimaansa S-ryhmän ykkösmiehenä.
Heidi Hammarsten
FacebookTwitterLinkedIn

Kun Taavi Heikkilästä tuli SOK:n pääjohtaja vuoden 2014 alussa, hänen ensimmäisiä toimiaan oli koota ympärilleen oikeat ihmiset. Heikkilän dream teamiin eli SOK:n johtoryhmään kuuluu sekä uusia tulokkaita että kokenutta osuuskauppaväkeä, jolla on kentän luottamus. Pääjohtaja korostaa, että toimiva tiimi vaatii sopivasti erilaisia ihmisiä.

”Tulokseen voi päästä monella tyylillä. Jotkut meistä ovat nopeampia, toiset huolellisempia. Yksi on innovatiivisempi, toinen analyyttisempi. Yhdellä on auktoriteettia ja karismaa, toinen on kuunteleva ja demokraattinen. Tiimin kokonaisuus ratkaisee.”

Heikkilä on lukenut johtamiskirjansa ja löytänyt niistä lohdullisen tiedon: ei tarvitse olla syntynyt johtajaksi, vaan treenaamalla voi edetä hyväksi. Häneen vetoaa ajatus johtamisen tarkistuslistasta.

”Aika pitkälle pääset sillä, että teet asiat, jotka kuuluvat hyvään esimiestyöhön: annat positiivista palautetta ja kehittävää palautetta, asetat selkeät tavoitteet, sparraat ja tuet ongelmissa. Jos muistat tehdä näitä kaikkia kuukausittain, todennäköisesti sinut koetaan hyväksi esimieheksi. Kokemusta keräämällä vankistuu myös oma käsitys siitä, mikä toimii.”

Heikkilä on havainnut, että kunhan oma johtamistapa löytyy, se toimii hyvin samalla tavalla, vaikka tehtävät ja ihmiset ympäristössä muuttuvat eri organisaatiotasoilla. On tärkeää, että kaikki pelaavat samoilla säännöillä.

”Johtajan oma esimerkki näkyy kaikilla tasoilla organisaatiossa, yhtä lailla pääjohtajan kuin alimman esimiehen osalta. Arvot ja etiikka ovat yllättävän tärkeitä asioita, se miten itse toimii pienissäkin asioissa.”

Pääjohtajan kaksoisrooli

Uutta pääjohtajaa valittaessa loppusuoralla paikasta kisasi myös kaksi S-ryhmän ulkopuolista kandidaattia. Heikkilä arvelee, että hänen valintansa ratkaisi nimenomaan pitkä kokemus osuuskaupan omaperäisestä johtamismallista.

SOK:n pääjohtaja on samalla yhtymän hallituksen puheenjohtaja, jolla on hallituksessa jäseninä ”asiakasomistajia” eli alueosuuskauppojen johtajia. Pääjohtajan tehtävä on luoda agenda hallitukselle.

”Avainroolissa tässä mallissa on luottamus ja tasapaino. Pääjohtajalla pitää olla vahvasti visiointikykyä, omaa näkemystä ja kykyä tuoda asioita esille – ja samalla on oltava herkkyyttä kuunnella osuuskauppoja. Jos liikaa kuuntelee, ei voi tuoda esiin omaa näkemystä, mutta ei tähän diktaattoriakaan haluta”, Heikkilä kuvailee.

Heikkilä on tehnyt uraa S-ryhmässä 28 vuotta, viimeksi Osuuskauppa Hämeenmaan johdossa Lahdessa. Aiemmin hän on kuitenkin nähnyt elämää myös Vallilan pääkonttorissa.

Ideaali strategian ajoitus

Niinpä uuden tehtävän haltuunotto sujui ripeästi. Jo ennen johtoryhmän kokoamista vauhdissa oli strategiatyö, joka valmistui sopivasti alkuvuonna.

”Ajoitus oli aika ideaali. Sain olla strategiatyössä vähän mukana jo edellissyksynä ja loppumetreillä sain vielä omia ajatuksiani mukaan. ”

Ulospäin uusi strategia alkoi kunnolla näkyä vasta tämän vuoden puolella. Kyseessä oli marketkauppa ja halpuuttaminen eli tuotteiden pysyvä hinnanlasku, jolla S-ryhmä herätti keskustelua, suorastaan kohua.

”Aiomme pitkäjänteisesti laskea hintoja edelleen, kyseessä ei ole yksittäinen kampanja. Ja rinnalla kehitämme myös valikoimia entistä paremmin juuri kunkin kaupan asiakaskunnalle sopiviksi.”

Heikkilä korostaa, että hintojen lasku on tehty ja aiotaan tehdä S-ryhmän sisäistä tehokkuutta parantamalla eikä tuottajien kustannuksella.

”Säästöjä on etsitty lukemattomista kohteista, esimerkiksi uusista kylmälaitteista, tietotekniikasta, hallinnosta ja markkinoinnista. Digitaalisuuden avulla esimerkiksi mainostuotannossa aiemmin neljä tuntia vienyt työvaihe on puserrettu 15 minuuttiin.”

Seuraavaksi on näkynyt uudenlainen viestintä asiakasomistajuudesta. Osuuskaupan kassalla ei enää kysytä etukorttia vaan tiedustellaan reippaasti: ”Oletko omistaja?” Mainosfilmillä isä esittelee reteästi pojalleen, mitä kaikkea perheen omistuksiin kuuluu.

”Strategiaan kuuluu neljä pitkävaikutteista ja seitsemän nopeavaikutteista ohjelmaa, joista yksi on viestinnän ja markkinoinnin uudistaminen. Viestinnän kärkiin kuuluu osuustoiminnan ja sen hyvien puolien kirkastaminen.”

Yhteistyötä startup-yritysten kanssa

Iso muutos on tapahtunut myös siinä, miten S-ryhmässä suhtaudutaan digitaalisuuteen ja innovaatioihin. Yksi pitkävaikutteisista ohjelmista etsii uusia avauksia ja kehittämiskohteita niin koko henkilöstöltä kuin yhdessä ulkopuolisten kanssa.

S-ryhmä on esimerkiksi pyytänyt avoimesti startup-yrityksiltä etenkin digitaalisuuteen liittyviä uusia ideoita. Joukosta on poimittu kolme kiinnostavinta, joiden kanssa innovaatioita kehitetään nyt yhdessä. Tämä hanke on tarkoitus toistaa, kun ensimmäiset projektit on saatu päätökseen kesällä.

Organisaation sisällä on tavoitteena järjestelmä, johon kaikki työntekijät voisivat esittää kehittämisajatuksia ja arvioida toisten ideoiden toteuttamiskelpoisuutta. Tällainen on toiminut hyvin OK Hämeenmaassa.

”Yritämme kannustaa siihen, ettei tarvitse tehdä samaa rutiinia aamusta iltaan. Se antaa henkilöstöllekin laajemman näkökulman omaan tehtävään.”

Taavi Heikkilä, 52

Työ
SOK:n pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja

Koulutus
KTM, Helsingin kauppakorkeakoulu

Aiemmin
mm. Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja, SOK:n kehitysjohtaja ja rahoitusjohtaja

Luottamustehtävät
EK:n varapuheenjohtaja, Keskuskauppakamarin ja Kaupan liiton hallituksen jäsen

Perhe
vaimo ja kolme aikuistuvaa lasta

Harrastukset
koripallo ja muu urheilu, Espanja

Kommentoi