Menestyvä metropoli on yhteinen etu Henkilö, Vaikuttaminen

Menestyvä metropoli on yhteinen etu

Kauppakamarin puheenjohtajana aloittavan Anni Vepsäläisen mukaan Helsingin seudun kestävä menestys edellyttää alueen kunnilta ja elinkeinoelämältä entistä tiiviimpää yhteistyötä. Se sataa mannaa Helsingin seudun ohella koko Suomelle.
Timo Sormunen
Meeri Utti
FacebookTwitterLinkedIn

Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtajaksi valitun Anni Vepsäläisen mielestä pääkaupunkiseudulla on kaikki mahdollisuudet nousta yhdeksi Euroopan kiinnostavimmista vaihtoehdoista, kun yritykset kartoittavat uusia potentiaalisia sijaintipaikkoja.

– Menestyminen kuitenkin edellyttää seudun kunnilta, kaupungeilta ja elinkeinoelämältä entistä laajempaa yksituumaisuutta ja byrokratian rajat ylittävää yhteistyötä. Eikä markkinointia ja lobbaamistakaan sovi unohtaa, Vepsäläinen muistuttaa.

Hyvä maine kantaa matkailussa

Anni Vepsäläinen on luotsannut Helsingin Messukeskusta syksystä 2014 lähtien. Vaikka kotimaiset suhdanteet ovat alkaneet kirkastua vasta tänä vuonna, on Messukeskus purjehtinut vähintäänkin kohtuullisessa myötä­tuulessa.

Numeroiksi muutettuna tämä tarkoittaa kymmeniä Pasilassa järjestettyjä messuja, tuhansia eri kokoisia kokous- ja kongressitapahtumia, vuositasolla miljoonaluokkaan kiivennyttä kävijämäärää sekä mittavaa medianäkyvyyttä, joka kaikki sataa Helsingin ohella pääkaupunkiseudun ja koko Suomen laariin.

Kongressi- ja messuvieraiden ohella Helsingin ovat löytäneet muutkin matkailijat. Ulkomaisten yöpyjien määrä on kasvanut etenkin tänä vuonna ripeästi ja parhaimpina kuukausina liki 20 prosenttia vuoden 2016 lukuihin nähden.

Helsinki on noussut myös monissa muissa matkailuun liittyvissä rankingeissa Euroopan kiinnostavimpien käyntikohteiden joukkoon. Tämä ei Vepsäläistä yllätä.

– Messuille, tapahtumiin ja kongresseihin osallistuvat ulkomaiset vieraat ovat jo pitkään arvostaneet ja kehuneet Helsingin kompaktia kokoa, hyviä liikenneyhteyksiä, turvallisuutta sekä suomalaisen systeemin yleistä toimivuutta. Nyt tämä hyvä maine leviää myös tavallisten matkailijoiden keskuuteen. Toki majoituskapasiteettiakin on saatu roimasti lisää.

Lisää ulkomaisia investointeja ja yrityksiä

Matkailun myötätuulen ohella Helsingin seutu on alkanut vetää puoleensa myös ulkomaisia yrityksiä ja investointeja.

– Olemme kansainvälisten yritysten silmissä selvästi aiempaa kiinnostavampi toimipaikka. Kestävä menestys kuitenkin edellyttää, että olemme sitä myös ulkomaisille osaajille. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi kansainvälisten koulu-, kulttuuri- ja hoivapalveluiden kehittämistä sekä Suomeen tulevien osaajien sujuvia työvoima-, verotus- ja asumispalveluja, Vepsäläinen listaa.

Helsingin seudun kilpailukyvystä on pidettävä jatkuvasti huolta.

Alueen kilpailukyvystä ja elävistä kaupunkikeskustoista on pidettävä muutoinkin jatkuvaa huolta. Länsimetron, Kehäradan ja tulevan Raide-Jokerin myötä metropolialue tiivistyy ja verkottuu entisestään. Vireillä on monia muitakin isoja liikennehankkeita kuten keskustatunneli sekä rautatietunneli Helsingin ja Tallinnan välille.

– Osa suunnitelmista voi tuntua tässä vaiheessa hieman visionäärisiltä. Toisaalta tällaisiakin ideoita tarvitaan. Ne kertovat halusta mennä eteenpäin.

Helsingin seudun tiivistyminen yritysten etu

Vuosikymmenten saatossa Anni Vepsäläinen on ehtinyt kerätä kokemusta muun muassa kansainväliseltä ICT-sektorilta, johdon konsultoinnista sekä yksityisestä terveydenhuollosta. Lisänä ovat lukuisat hallitusjäsenyydet sekä yrityksissä että toimialaliitoissa.

– Uskon, että monipuolinen osaamistaustani auttaa näkemään asioita paitsi eri toimialojen myös pk-yritysten näkökulmasta. Terveydenhuollon tuntemuksesta on puolestaan hyötyä sote-kiemuroissa, puheenjohtaja pohtii.

Kauppakamarin puheenjohtajana ensi vuoden alussa aloittavan Anni Vepsäläisen perusviesti jäsenistölle on selkeä.

– Helsingin seudun tiivistyminen, kunta- ja virastorajojen asteittainen poistuminen, alueen kilpailukyky ja elinvoima ovat myös laitamilla toimivien yritysten etu. Kauppakamarin jäsen on osa tätä metropoliverkostoa, joka tarjoaa arvokkaita kontakteja ja koulutusta.

Anni Vepsäläinen

Suomen Messut Osuuskunnan toimitusjohtaja Menestyvä metropoli on yhteinen etu 2
s. 1963, kotipaikka Tuusula
DI, LTKK

Ura

Suomen Messut Osuuskunta 2014–
Diacor Terveyspalvelut, toimitusjohtaja 2009–2014
HRM Partners, toimitusjohtaja 2006–2008
TeliaSonera Finland, toimitusjohtaja 2003–2005
TeliaSonera Finland, eri tehtävissä 1987–2003

Harrastukset

Moottoripyöräily, juoksu, nettijooga

 

Website Comments

  1. Hannu Vakkari
    Vastaa

    Hyvä kannanotto.

    Pitää kuitenkin muistaa, että pidemmässä kaaressa edellytykset Helsingin nykyiselle kasvulle on luotu maakunnissa, missä perusteollisuus on jauhanut vientimarkkoja ja-euroja. Lisäksi alueet ovat olleet työvoimaresurssina ja kouluttaneet valmista, osaavaa ja sitoutunututta työvoimaa myös Helsingin seudun käyttöön. Kaikki me tarvitsemme toisiamme ja luovassa tuhossakin on omat riskinsä. Nyt vannotaan metropolien nimiin, mutta on täysin mahdollista, että trendi kääntyy jonakin päivänä. Yhdessä eteenpäin toistemme panosta ja toisiamme arvostaen.

  2. Mikael Nyberg
    Vastaa

    Niin…
    Tässä mennään aika rankasti politiikan puolelle. Vapaan kilpailun kannattajana epäilen suuresti että olisi yritysten etu että pääkaupunkiseudulla oltaisiin yhtä isoa kuntaa – monopolin kun saa luotua voi sen jälkeen virkamies määräillä ehtoja kaikille välittämättä seuraamuksista. Tällaisia kokeiluja on ollut mm itänaapurissa eivätkä lopputulokset olleet kovin hurmaavia.
    En haluaisi olla “neuvottelemassa” Helsingin jo nyt melko omapäisten kaupunginjohtajien kanssa ilman että tarjolla olisi mitään muita vaihtoehtoja pk-seudulla. Jos vaikka jokin yritys haluaa perustaa kauppakeskuksen Nummelaan niin tehköön näin ja kaatukoon sitten vaikka taloudellisiin ongelmiin mutta ei siihen että Helsingin joku johtohenkilö ei pidä ajatuksesta!

Kommentoi