Matti Niemi, HOK-Elanto, Helsingin seudun kauppakamari, puheenjohtaja Henkilö

Rohkeasti esiin

Helsingin seudun kauppakamari on monessa asiassa edelläkävijä ja sellaisena haluamme pysyäkin, linjaa vuoden alussa kauppakamarin puheenjohtajana aloittanut Matti Niemi. Tavoite ei kuitenkaan toteudu ilman uskallusta. Rohkeita visioita toivotaan jäsenyrityksiltä ja luottamushenkilöiltä, kun kauppakamarin strategian uudistaminen pian alkaa.
Essi Lindqvist
Meeri Utti
FacebookTwitterLinkedIn

Uskottavuushan siinä menee, jos vain opettaa, muttei elä opetustensa mukaan. Näin ajateltiin HOK-Elannossa, joka 110-vuotisen taipaleensa kunniaksi julkaisi YouTube-sivullaan #joulurauhaa-videon.

Rohkea veto oli erityisesti siksi, että suomalaisesta mielenlaadusta kertovaa Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maa -kappaletta tulkitsevat videolla monikulttuurinen porukka.

— Siinä kohtaa vihreä valo kirkastui, kun Eput antoivat kappaleen käyttöoikeudet. Sitä nimittäin ei yleensä tapahdu, kertoo kauppakamarin puheenjohtaja, HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi.

— Toki meitä mietitytti, lähdemmekö yrityksenä mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun maahanmuuttokysymyksessä. Päätimme uskaltaa, sillä liian usein arastellaan virheiden tekemistä ja pelätään, mitä teosta seuraa.

Ja seurasihan siitä: sosiaalisessa mediassa videolle on näytetty niin ylös- kuin alaspäin kääntyvää peukkua. Somelle tyypilliseen tapaan mielipiteet asettuvat äärilaidoille.

— Ensin vastaanotto oli todella hyvä ja saimme vain kannustavaa palautetta. Mutta sitten kommentointi muuttui. Tuli tunne, että kielteistä palautetta tehtailtiin ”samasta kynästä”.

#joulurauhaa-videon kommentoinnin perusteella maahanmuuttoon suhtautuminen jakaa suomalaiset kahteen leiriin.

— Onhan selvää, että kun Suomen kokoiseen maahan tulee iso määrä pyrkijöitä, se aiheuttaa hämmennystä. Mutta meidän pitää nähdä tämän päivän ongelmien yli ja katsoa eteenpäin, Niemi kannustaa.

Monikulttuurisuus osaksi yrityskulttuuria

Suomalaiset yritykset eivät perinteisesti ole osallistuneet yhteiskunnalliseen keskusteluun. Yrityskansalaisen rooli on vaikea, varsinkin jos aihe on arka.

— Elinkeinoelämä on yleensä hiljaa, keskustelua käydään kansalaisten ja poliitikkojen kesken.

HOK-Elannossa työperäisen maahanmuuton kysymykset ovat hyvinkin tuttuja. Useasti palkittu kotouttamisohjelma kertoo, että monikulttuurisuus on osa yrityskulttuuria.

— Meidän kuuluukin ymmärtää oman toimialamme realiteetit ja takapajuisuuden sijaan olla edelläkävijöitä. Sloganimme Uusi työkavereita, uusia asiakkaita voisi soveltua muidekin kauppakamarin jäsenyritysten ajatusmaailmaan, Niemi vinkkaa.

Ennakkoluulotonta asennetta edellytetään myös suomalaisiin yrityksiin töihin tulevilta. Onnistunut esimerkki saapuu Filippiineiltä.

— Palkkasimme filippiiniläisiä kokkeja, jotka ovat ammattitaitoisia, sitoutuneita, viihtyvät työssään ja ovat tykättyjä työkavereita.

Puhumattakaan, että heitä todella tarvitaan.

— Yhteiskuntamme ei toimi ilman ammattitaitoista väkeä. Maahanmuuttajien palkkaaminen on yrityksille tärkeää ja järkevää, Niemi muistuttaa.

Ja yhä vain tärkeämmäksi tulee.

— Puolet koko Suomen vieraskielisestä väestöstä asuu Helsingin seudulla. Vuonna 2030 pääkaupunkiseudulla muuta kuin suomea tai ruotsia puhuu äidinkielenään joka neljäs asukas.

Strategian vastattava ympäristön muutoksiin

Myös kauppakamari on tarttunut rohkeasti työperäisen maahanmuuton helpottamiseksi muun muassa vaatimalla palkkaamisen helpottamista.

— Ylisääntelyn karsiminen ja jäsenyritysten kannustaminen kansainvälisyyteen ovat esimerkkejä oikein tehdyistä strategisista valinnoista. Lisää viisautta tarvitaan käynnistyvässä strategiatyössä.

Missiosta ja visiosta päättäminen ei kuitenkaan ole vain kauppakamarin hallituksen heiniä.

— Strategiaa, johon kaikki sitoutuvat, ei yrityksessäkään tehdä pelkästään toimitusjohtajan päässä. Haluamme osallistaa prosessiin mukaan niin jäsenyritykset, luottamushenkilöt kuin kauppakamarin henkilöstön, Niemi sanoo.

Vaikka strategiatyötä tehdään laajasti, lopputuloksen ei ole tarkoitus olla monen sivun puiseva pumaska.

— Tavoitteet on tiivistettävä siten, että kaikille on selvää, miten toimimme päästäksemme visioomme. Helsingin seudun kauppakamari on monessa asiassa edelläkävijä, ja sitä haluamme olla jatkossakin.

Strategiatyössä päätetään, miten jo olemassa olevia tärkeitä tavoitteita päivitetään ja mitkä ovat painopisteet jatkossa. Toimialat ovat murroksessa ja toimintaympäristö muuttuu huimaa vauhtia, joten haasteisiin on tartuttava ripeästi.

— Meidän on esimerkiksi mietittävä, mitä tarjoamme kasvuyrityksille. Kauppakamari voi olla tärkeä välikappale vakiintuneiden yritysten ja startup-yritysten välillä. Vahvuutena ovat laajat kontaktimme, joten roolimme verkostoijana ja mahdollistajana on luonteva.

Metropolialueen menestystä tuettava

Kauppakamarin toiminta-alueella asuu noin 1,3 miljoonaa ihmistä, ja väkimäärän kasvun ennustetaan jatkuvan ripeänä. Kasvualueilla tarvitaan riittävästi monipuolisia palveluja. Jotta palvelualan yritykset voivat vastata kysyntään, ne tarvitsevat työntekijöitä, jotka puolestaan tarvitsevat järkevän hintaisia asuntoja.

Asuntokysymysten ohella kauppakamarin vaikuttamistyön ydintä on tuoda kuuluviin elinkeinoelämän ja jäsenyritysten ääni maankäyttö- ja liikenne- sekä koulutus- ja työelämäkysymyksissä.

Tavoitteiden toteuttamisessa puheenjohtaja Matti Niemi luottaa porukkaansa.

— Kauppakamarissa on töissä ammattitaitoista väkeä, ja jäsenillämme on erinomaiset mahdollisuudet edistää Helsingin seudun menestystä.

MATTI NIEMI

14.1.2016, Helsinki, Matti NiemiKauppaneuvos
Kauppakamarin puheenjohtaja 1.1.-2016 –
HOK-Elannon toimitusjohtaja 2007 –
SOK:n hallituksen jäsen
Kauppatieteiden maisteri

MOTTO

Älä ikinä anna periksi!

 

Kommentoi