tallink, tallink silja line, tallink megastar, Ilmoitukset

Megastar on Itämeren nopeiden laivayhteyksien uusi johtotähti

Pika-alus Megastar liikennöi Helsingistä Tallinnaan uudistuneella, korkealuokkaisella, monimuotoisella ja ympäristöystävällisellä tavalla.
FacebookTwitterLinkedIn

Megastariin mahtuu 2 800 matkustajaa, ja Megastar jatkaa Itämerellä vuonna 2007 liikennöinnin aloittaneen nopean pikalaiva Starin vanavedessä.

Margus Schults

– Megastar vie matkustajat Helsingistä Tallinnaan kahdessa tunnissa, toimitusjohtaja Margus Schults lupaa.

– Kymmenen vuotta sitten Tallinnaan pääsi joko käyttämällä hidasta risteilyalusta tai sitten haasteelliseen merenkäyntiin ja autoilijoille paikoitellen hankalasti soveltuvaa pikalaivaa. Starissa nämä kaksi asiaa paranivat, ja nyt Megastar vie matkustajat Helsingistä Tallinnaan kahdessa tunnissa, luonnehtii Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.

Megastarin kuljettamien matkustajien vuosittaisen kokonaismäärän arvioiminen on haasteellista, mutta aikaisempien vuosien tapaan reittiliikenne satamien välillä tulee kasvamaan huomattavasti.

– Viime vuonna kokonaismatkustajamäärä Helsinki–Tallinna-reitillä oli 8,6 miljoonaa matkustajaa, ja meidän osuutemme siitä oli 5 miljoonaa matkustajaa. Lamavuonna 2009 matkustajamäärä kasvoi sadan tuhannen matkustajan verran vuodessa, mutta muuten kasvu on ollut 200 000–400 000 henkilön suuruista.

Megastarin uudistuneet matkustajapalvelut

Megastarin hienostuneista matkustajapalveluista löytyy ruoka- ja juomatarjontaa kaikille asiakasryhmille.

– Megastarin keulassa sijaitsee yli 400 matkustajalle suunniteltu, lämpimiä ruokia tarjoava Delight Buffet. Ravintolakannen keskipisteenä on Fast Lane -kahvila, jossa asiakkaat voivat tilata mieleisiään annoksia sekä salaateista että kylmien ja lämpimien ruokalajien linjoilta, kertoo Schults.

Ravintolapuolen tarjontaa täydentävät kahvila, hampurilaisravintola sekä pubit Sea Pub ja Victory Bar. Megastarin neljällä lounge-alueella matkustajat voivat viettää aikaansa valitsemallaan tavalla, kuten työskentelemällä tai rentoutumalla.

– Uudella laatutasolla oleva Business Lounge on tarkoitettu businessluokan matkustajille. Siellä ruoka ja juoma kuuluvat lipun hintaan. Erillisellä Comfort Lounge -alueella on tarjolla välipaloja ja alkoholittomia juomia. Sitting Lounge on täysin uusi istumasali, jonne matkustaja voi ottaa mukaansa juotavaa automaatista tai laivan muista ravintoloista. Sitting Lounge sisältyy kansipaikan hintaan. Kuorma-autonkuljettajille uutena palveluna on Drivers Lounge, jossa kuljettajat voivat viettää yhteistä aikaa.

Megastarin myymälä on Itämeren suurin

Pika-alus Megastarin kahdessa kerroksessa toimiva korkealuokkainen 2 800 neliömetrin suuruinen myymälä on Itämeren suurin myymälä.

– Silja Serenaden ja Silja Symphonyn myymälät olivat remonttien jälkeen 1 100 neliömetrin suuruisia, joten Megastarin myymälä nousee kokoluokaltaan aivan uuteen kategoriaan. Hyvänä vertailukohtana toimii se, että Megastarin myymälä on yhdentoista tenniskentän suuruinen, mainitsee Margus Schults tennistermein vähintäänkin ässäsyötön arvoisesti.

Traveller Superstore on nimensä mukainen tarjolla olevan artikkelimäärän ja tuotetarjonnan suhteen.

– Perusajatuksena on se, että kun kauppakoko kasvaa, niin myös tuoteartikkelien määrä kasvaa, ja kasvu kohdentuu muotiin ja vaatteisiin, asusteisiin, jalkineisiin ja aurinkolaseihin. Matkustajien kohdalla Megastarin tarjoamat asiakaskokemukset nousevatkin aivan uudelle tasolle.

Megastar on monimuotoinen

Megastar lähtee päivittäin kahden tunnin matkalle kohti Tallinnaa uudistuneesta Länsiterminaali 2:sta kello 10.30, 16.30 sekä 22.30.

Tallink_Business

Business Loungessa ruoka ja juoma kuuluvat lipun hintaan.

– Satamissa Megastarilla tehdään tunnin mittaisen kääntöajan aikana monia asioita, kuten molemmissa satamissa tapahtuva ruoka- ja juomahuolto sekä pääosin Tallinnassa tapahtuva tankkaus. Kääntöajan puitteissa sekä matkustajien siirtymisen että henkilöautojen, rekkojen ja bussien liikennöinnin on tapahduttava sujuvasti. Ajoneuvot voidaan lastata laivaan kahdelta eri tasolta, mikä nopeuttaa huomattavasti ajoneuvojen lastaukseen ja purkamiseen käytettävää aikaa, kuvailee Schults.

Suuri osa laivan 200 hengen miehistöstä työskentelee asiakaspalvelutehtävissä, tekniikan puolella työtä tehdään 30–40 henkilön suuruisella väkimäärällä.

– Käytännössä henkilömäärä täytyy tuplata, sillä henkilöstön työrytmi noudattelee mallia viikko työtä ja viikko vapaata. Työrytmi on hyvin intensiivinen, sillä henkilökuntaan kuuluvien tulee olla valmiustilassa kaikkina vuorokauden aikoina. Työn vaativuutta korostaa myös laivan sisäinen elämä, joka muistuttaa jossain määrin jopa isoa lentokenttää.

Megastar on energiatehokas ja ympäristöystävällinen

Teknologista huippua edustava Megastar täyttää Itämerelle asetetut tiukat ympäristönormit.

– Moottorien teknologian ja tietokoneiden kapasiteetin kasvaessa voidaan laivan tehokkuutta parantaa erilaisten mittausten avulla. Itämeren puhtaus on meille ensiarvoisen tärkeää, joten emme esimerkiksi laske mereen mitään laivan jätevesiä, ja laivan maalaukseen käytämme myrkyttömiä erikoismaaleja. Lisäksi nesteytetyn maakaasun käyttäminen polttoaineena pienentää ympäristön kokemat haittavaikutukset mahdollisimman pieneksi, luettelee Schults.

Presidentti Tarja Halonen toimii ympäristöystävällisen Megastarin kummina.

– Se on meille erittäin tärkeä asia ja suuri kunnia. Presidentti Halonen on tunnettu sillanrakentajana Suomen ja Viron välillä, ja on hyvä, että maat integroituvat, ja toivottavasti tulevaisuudessa vielä enemmän.

Osaksi integroitumista voidaan luonnehtia myös Helsingissä Länsiterminaalin sekä Tallinnassa katuverkoston kehittämistä.

– Länsiterminaali 2 parantaa matkan laatua, sillä matka terminaalista laivaan tulee olemaan todella lyhyt. Tallinnan satamasta kaupunkiin johtavan katuverkoston kunnostus aloitetaan näkemykseni mukaan vuonna 2018.

 

TALLINK_SILJALINE_LOGO

Pikalaiva Megastar
Pituus 212 metriä
Laivaan mahtuu 2 800 matkustajaa
2 800 neliömetrin suuruinen myymälä
Käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG – liquefied natural gas),
ja noudattaa Itämeren uusia, tiukempia päästömääräyksiä.

Kommentoi