Kansainvälinen tulliasiakirja ATA carnet helpottaa väliaikaista tavaroiden vientiä Venäjälle 1 Ajankohtaista, Kansainvälisyys

Kansainvälinen tulliasiakirja ATA carnet helpottaa väliaikaista tavaroiden vientiä Venäjälle

Tarkkuus on valttia Venäjällä. Pemamek Oy:n vientiasiantuntijan Birgitta Laineen mukaan ATA carnet’n käyttö on helpottanut prosesseja väliaikaisessa viennissä Venäjälle. ATA carnet on kansainvälinen tulliasiakirja, jolla voidaan väliaikaisesti viedä kaupallisia tavaranäytteitä, ammatinharjoittamisvälineitä ja näyttelytavaroita sopimukseen liittyneisiin 77 maahan tulli- ja verovapaasti.
Anne Hatanpää, Keskuskauppakamari
Marianne Holm
FacebookTwitterLinkedIn

Venäjälle menevä ATA carnet on täytettävä englannin tai ranskan kielellä, mutta tavaraluettelo on käännettävä venäjäksi. Haltijalla tai haltijan edustajalla on oltava useita kopioita venäjänkielisestä tavaraluettelosta rajaa ylitettäessä. Vietävät tavarat on kuvattava. Kuvat on aina liitettävä ATA carnet’seen vietäessä tavaroita Venäjälle.

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tavaroita kuten vanhoja soittimia vietäessä väliaikaisesti Venä­jälle, on hyvä olla yhteydessä Venäjän tulliin hyvissä ajoin ennen vientiä ongelmien välttämiseksi. ATA carnet’n haltijan velvollisuutena on myös selvittää Venäjän viranomaisilta, tarvitaanko tava­roiden vientiin jokin erikoislupa. Tavaroiden kaupallinen arvo on ilmoitettava oikein. ATA carnet’lla vietävät tavarat on vakuutettava, sillä asiakirja ei sisällä vakuutusta.

Kun tavaroita viedään Allegro- tai Tolstoi-junalla Venäjälle, niistä on ilmoitettava 2–3 päivää ennen matkaa Venäjän tullille. Viestiin on liitettävä ATA carnet’n numero, kopio ATA carnet’n kansilehdestä, tavaraluettelo, viejän (henkilön) nimi, tulo- ja lähtöpäivät sekä junan aikataulu.

ATA carnet’lla tavaroiden väliaikainen vienti sujuu sujuvasti

Birgitta Laineen mukaan tavaroiden väliaikainen vienti Venäjälle sujui hyvin. Pemamek Oy:n käyttämä kuljetusliike toimi asianmukaisesti. ATA carnet leimattiin Suomesta lähtiessä ja Suomeen palattaessa sekä Venäjälle saapuessa ja Venäjältä lähdettäessä.

Suosittelen ATA carnet’n käyttöä myös muille yrityksille. ATA carnet’n käyttö nopeuttaa rajanylitysmuodollisuuksia ja tavara voidaan viedä väliaikaisesti tulli- ja verovapaasti ATA carnet -järjestelmään liittyneisiin maihin, joista yksi on Venäjä, Laine kertoo.

Venäjä liittyi ATA carnet -järjestelmään vuonna 2000.

 

Lue myös:

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä

Ulkomaankaupan asiakirjojen vahvistusmaksut muuttuivat

 

Kauppakamari ja nettipalvelu antavat lisätietoja hakemuksen täyttämiseen

ATA carnet -tulliasiakirjaa haetaan nettipalvelun kautta (www.atacarnet.fi). Palvelu ohjaa hakijaa kohta kohdalta eteenpäin. Pemamek Oy :n Birgitta Laineelle palvelu on tullut tutuksi, kun yritys on vienyt messutavaroita väliaikaisesti ATA carnet -maihin. Nyt kun vuorossa oli tavaroiden vienti Venäjälle, Birgitta Laine päivitti tietoja palvelun sivuilta ja tutustui palvelun sivulla oleviin ohjeisiin. –Turun kauppa­kamarista sain hyviä neuvoja ja vinkkejä hakemuksen täyttämiseen, Laine lisää.

Lisätietoja: www.atacarnet.fi ja www.kauppakamari.fi

Pemamek Oy on maailman johtava raskaan hitsaus- ja tuotantoautomaation valmistaja. Pääkonttori sijaitsee Loimaalla, myyntikonttorit Brasiliassa, Yhdysvalloissa, Puolassa ja Venäjällä. Tuotannosta yli 90 prosenttia menee vientiin. Pemamekilla on laaja ja pitkä kokemus hitsausautomaatiosta. Robotti- ja automaatiotekniikan ennakkoluuloton hyödyntäminen ovat tehokkaita ratkaisuja metalliteollisuuden kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantamiseen. Yhtiössä työskentelee 190 henkilöä ja liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa.

Lisätietoja: Anne Hatanpää, anne.hatanpaa@chamber.fi

Kommentoi