Kauppakamari, Persianlahti, yritykset, Uusimaa Kansainvälisyys, Yritykset

Persianlahti tarjoaa yrityksille valtavasti bisnesmahdollisuuksia

Persianlahti on harvoja alueita maailmassa missä talous kasvaa vahvasti. Alueelle ennustetaan 8,7 prosentin kasvua vuoteen 2020 asti. Tällaista mahdollisuutta ei saa missata!
Essi Lindqvist
Essi Lindqvist
FacebookTwitterLinkedIn

Suomalaisyritysten kannattaa lähteä etsimään asiakkaita ja myymään tuotteitaan Persianlahdelle, kuten Arabiemiraatteihin, Saudi-Arabiaan, Bahrainiin ja kauppasaarrosta vapautuneeseen Iraniin. Kustannuksia toki tulee, mutta niihin saa tukea useasta lähteestä, esimerkiksi Finnverasta.

-Kustannukset tulevat moninkertaisesti takaisin. Menestystä ei kannata odottaa heti, esimerkiksi terveysalalla markkinoille pääsy kestää vähintään kaksi vuotta, muistuttaa Area Manager Jyri Mäkinen pakkauksia valmistavasta Wipakista.

Mutta ennen kuin lähtee valloittamaan Persianlahden markkinoille, esityöt on tehtävä kunnolla.

-Kyllä esimerkiksi messuilla ihmisiä tapaa, mutta kannattaa varmistaa, että tapaa bisneksen kannalta tärkeät ihmiset, Mäkinen neuvoo.

kauppakamari, Persianlahti, vientiyritys, yritykset

Pitää uskoa hommaansa, olla kunnianhimoinen ja jaksaa tehdä töitä pitkäjänteisesti, neuvottiin kauppakamarin Persianlahti-tilaisuudessa, jossa yritykset saivat neuvoja kokeneilta vientiyrityksiltä.

Uusmaalaiset yritykset loistavat poissaolollaan

Missä ihmeessä ovat uusmaalaiset yritykset?

Tätä hämmästeli Uudenmaan Liiton maakuntajohtaja Ossi Savolainen vieraillessaan viime tammikuussa Persianlahden messuilla.

-Liitossa pyrimme edesauttamaan uusmaalaista elinkeinoelämää ja myös tukemaan alueen yritysten näkyvyyttä Persianlahden alueen messuilla, jos saadaan messuille lähtevä ryhmä kokoon, Savolainen lupaa.

Lahden seudun kehitysyritys LADEC Oy on jo saanut vientiyrityksiin vauhtia.

-Viisainta on verkostoitua ja rakentaa konsortioita. Me tuemme, että yritykset pystyvät osallistumaan delegaatioihin, jossa esitetään suomalaisten yritysten tuotteita ja palveluita sekä avittaa esimerkiksi match-making-tapaamisia messuilla, kertoo LADEC:n liiketoimintakehittäjä Isto Vanhamäki.

kauppakamari, Persianlahti, yritykset, vienti

Tapaamisten ja kontaktien löytymisen jälkeen yrityksiltä itseltään vaaditaan aktiivisuutta.
-Usein vaan tullaan Suomeen ja odotetaan, että joku ottaa yhteyttä LADEC:n liiketoimintakehittäjä Isto Vanhamäki ihmettelee.

Lahden seudulla on kyetty yritysten välisellä yhteistyöllä luomaan kunnon näkyvyys messuilla ja tekemään yhteisiä ponnistuksia messujen esitöissä ja jälkihoidossa, summaa johtaja Pia Pakarinen kauppakamarista.

– Vastaavaa yhteistyötä on kehitettävä myös Helsingin seudulla. Ensi vaiheessa kuulisimme mielellämme yrityksistä, jotka olisivat kiinnostuneita osallistumaan Persianlahden alueella tammikuussa järjestettäville Arab Health -messuille ja EcoWASTE -messuille.

Suomalaista koulutusta kehutaan maailmalla. Persianlahdella koulutusviennillä olisi lähes pohjattomat markkinat Persianlahdella.

-Nytkin siellä puoli miljoonaa peruskouluopetusta tarvitsevaa oppilasta. Suomalaisyritysten oppilasmäärä on 200, kertoo ohjelmajohtaja Seppo Keränen Team Finlandista.

 

Lisää tietoa löytyy:

Iran-seminaari 26.8.2016

Team Finland -matka Egyptiin 26.–29.9.2016 

 

 

Näin valloitetaan Persianlahden markkinat

Maailman johtava hammashoitoteknologiayritys Planmeca on vienyt tuotteitaan ja palveluitaan Persianlahdelle jo vuosia noudattaen menestyksekästä toimintatapaansa:

kauppakamari, Planmeca, Persianlahti

Liian moni yritys kuvittelee, että Persianlahdella kauppaa tekevät vain ne, joiden liiketoiminta liittyy jotenkin öljyyn. Näin ei kuitenkaan ole, esimerkiksi Arabiemiraattien bkt:sta yli 70 prosenttia tulee muusta kuin öljyyn liittyvästä bisneksestä.

Planmeca

-Persianlahdelle kun lähdetään, ei tarvita sankareita eikä sooloilijoita, vaan kunnianhimoa ja halua tehdä kovasti töitä. Ei kannata luovuttaa, jos ekat messut ei mene putkeen, niin pitää vaan mennä uudestaan, kannustaa vientipäällikkö Jari-Pekka Teräväinen Planmecasta.

Kommentoi