pk-yritys, vientikauppa, vientimarkkinat, kansainvälistymispalveluita Ajankohtaista, Kansainvälisyys, Yritykset

Vientimarkkinoille suunnatessaan pk-yrityksen kannattaa ensin kuunnella konkareiden neuvot

Moni kotimarkkinoilla kasvava pk-yritys tunnustelee tasaisin väliajoin mahdollisuuksiaan viritellä myös vientikauppaa. Mutta mistä lähteä liikkeelle, miten löytää oikeat kontaktit ja kuinka rajata riskit niin, etteivät ne keikauta koko yritystä?
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Entä millaisia toiminta- ja ajattelutavan muutoksia kansainvälistyminen ja vientikauppa yritykseltä ja sen henkilöstöltä vaatii? Ollaanko niihin ylipäätään valmiita?

Siinä muutamia kysymyksiä, joihin on tarjolla vastauksia kauppakamarin, Enterprise Europe Networkin ja kokeneista yritysjohtajista koostuvan Nestor Partners ry:n 3. lokakuuta järjestettävässä pk-yritysten mentorointipäivässä.

Enterprise Europe Network -logo

Jo kolmatta kertaa järjestettävässä Mentorointia pk-yritysten kansainvälistymiseen ja kasvuun  -tapahtuassa tarjotaan vientikauppaa viritteleville pk-yrittäjille käytännönläheistä tietoa sen kiemuroista, annetaan vinkkejä sen ensimmäisiin askeliin sekä neuvotaan jo alkuun päässeitä yrittäjiä eteenpäin.

-Vientikaupassa on turha toistaa muiden jo aiemmin tekemiä virheitä ja kokeneen mentorin opeilla ne voi välttää jo etukäteen. Joskus viesti voi olla myös se, ettei vientiä kannata nykytilanteessa edes aloittaa, sanoo maksuttomia kansainvälistymispalveluita pk-yrityksille tarjoava Enterprise Europe Network- verkoston päällikkö Maija Kärkäs.

Kiittävän kävijäpalautteen perusteella Nestoreiden vinkit tuntuvat osuneen myös maaliinsa ja reilun tunnin kestävän tapaamisen aikana on saatu selvitettyä yllättävän monta seikkaa – muun muassa se, millaisia kotiläksyjä ja millaisia muutoksia yrityksessä on tehtävä ennen varsinaista vientistarttia.

Hakemus kansainvälistymismentorointiin vetämään viimeistään syyskuussa

Kansainvälistymismentorointiin mielivät yritykset seulotaan vapaamuotoisten hakemusten perusteella. Valinnan tekee Nestor Partners ry, joka samalla nimeää omasta joukostaan yritykselle parhaiten sopivat ja sen toimialaa tuntevat asiantuntijat. Nestor Partnersin jäsenet ovat toimineet asiantuntija- ja neuvonantajatehtävissä muun muassa EU-maissa, Venäjällä, Aasiassa, Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Amerikassa.

-Lyhyen yrityskuvauksen lisäksi hakemuksessa pitää avata vientiin ja kansainvälistymiseen liittyvä haaste, josta tapaamisessa halutaan keskustella.  Tämän ensimmäisen tapaamisen jälkeen yrityksellä on mahdollisuus osallistua myös yhden päivän kestävään maksuttomaan NestorKlinikka-konsultointiin erikseen sovittavana ajankohtana, Kärkäs kertoo.

Hakuaikaa on torstaihin 27. syyskuuta asti ja hakemukset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen een@chamber.fi. Mukaan pääsee kahdeksan nopeimmin ilmoittautunutta.

Jos mentorin ja mentoroitavan kemiat kohtaavat ja yhteinen kehityspolku kiinnostaa, he voivat sopia yrityskohtaisesta maksullisesta jatkokonsultoinnista.

-Toimialoja on ollut mukana laidasta laitaan eli valmistavasta teollisuudesta palveluihin. Myös ikä on vaihdellut startupeista jo vakiintuneen markkina-aseman kotimarkkinoilla saavuttaneisiin yrityksiin. Eli rohkeasti vain mukaan, Kärkäs kannustaa.

Kommentoi