Hyvinvointiyhteiskunnan rakentajat Pääkirjoitus

Digitalisaatio korostaa turvallisuuden merkitystä

Yritysturvallisuutta ajatellaan liian usein vain yrityksen oman toiminnan vakauden kannalta, vaikka kysymys on nykyään paljon laajemmasta näkökulmasta. Yritystoiminnassa on aina kysymys asiakkaiden palveluiden ja asiakastietojen sujuvasta ja turvallisesta käsittelystä.
Heikki J. Perälä, toimitusjohtaja
FacebookTwitterLinkedIn

Usein näkökulma on vielä tätäkin laajempi; yrityksen toiminta vaikuttaa koko yhteiskunnan toimintavarmuuteen.

Puutteet yrityksen tuotteiden tai palveluiden suunnittelussa voivat aiheuttaa hyvin laajoja seurauksia. Viime kuussa kerrottiin muun muassa maailman suurimpiin verkkopalveluihin kohdistuneista hyökkäyksistä kodinkoneiden puutteellista suojausta hyödyntämällä, kiinteistöjen lämmönjakelun keskeyttämisestä palvelunestohyökkäyksillä ja liikkuvien autojen hallintalaitteiden manipulointiin kohdistuneista hakkeroinneista. Tällaiset teot voivat jättää jälkeensä paljon inhimillistä kärsimystä ja suuria taloudellisia vahinkoja. Yrityksille ne saattavat aiheuttaa todella suuria vastuuvaatimuksia.

Riskien analysointi ja niiden hallinta on yritysjohdolle avainasia.

Suurissa yrityksissä riskienhallinnan menetelmät ovat kattavia ja turvallisuustyö hyvin organisoitua. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tässä on paljon parannettavaa. Voimavarat käytetään usein niin tarkasti varsinaisen liiketoiminnan edistämiseen, ettei turvallisuustyöhön liikene niitä enää riittävästi.

Kauppakamarissa olemme jo pitkään herätelleet jäsenyrityksiämme riskien säännölliseen analysointiin ja aktiiviseen turvallisuustyöhön. Teemme hyvää yhteistyötä viranomaisten kanssa. Aiemmin olemme keskittyneet painotetusti kauppakeskusturvallisuuden kehittämiseen. Nyt olemme ottaneet painopisteeksi kyberturvallisuuden edistämisen. Kauppakamarin DigiCyber-projektissa pyrimme aktivoimaan yrityksiä tietoturvallisuuden parantamiseen ja antamaan siihen eväitä. Se on erityisen tärkeää nyt, kun kaikissa yrityksissä mietitään uusien digitaalisten palvelujen ja toimintojen käyttöön ottamista.

Vanha totuus on, että riskien torjuminen tulee miltei aina edullisemmaksi kuin niiden toteutumisesta aiheutuvat vahingot. Tämä pitää aivan erityisen hyvin paikkansa digiaikana.

Kommentoi