Käskyttämällä johtaminen johtaa pattitilanteisiin Yritykset

Johtoportaan some-änkyröinti on eilispäivää

Useimmat johtajat seuraavat silmä kovana myynnin ja markkinoinnin tuloksia. Samalla heiltä tulisi löytyä aitoa kiinnostusta myös sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin kehittämiseen, muistuttaa alan kokenut konsultti ja some-kouluttaja Marika Siniaalto.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Moni yritys on viime vuosina aktivoitunut perinteisten verkkosivujen lisäksi myös sosiaalisen median kanavissa. Aktiivisimmat ovat tavoittaneet niiden kautta aivan uusia asiakasryhmiä ja yleisöjä, toiset jääneet pohtimaan onko uusista kanavista lopulta mitään hyötyä.

Facebookit, LinkedInit ja Twitterit on yleensä saatu vaivattomasti auki, mutta postaukset alkavat hiipua jo muutaman viikon päästä. Digikanaviin tarvittavan sisällön määrä onkin usein ikävä yllätys. Seuraajamäärien hiipuessa saatetaankin vetää johtopäätös, ettei ”tämä some taida sittenkään olla meidän juttu.”

Johtoportaan some-änkyröinti on eilispäivää

Jopa raakojakin totuuksia digitaalisesta viestinnästä, sosiaalisesta mediasta ja sisältömarkkinoinnista on tiedossa Marika Siniaallon Digiä ja somea esimiehille ja johdolle -koulutuksessa.

Kyseinen tarina on tullut viime vuosina tutuksi myös Grapevine Media Oy:n toimitusjohtajalle Marika Siniaallolle. Sosiaalisen median konsepteihin, sisältöihin, palveluihin ja koulutukseen erikoistunut, vuonna 2009 perustettu helsinkiläisyritys on yksi alan kotimaisista pioneereista.

-Moni on lähtenyt ja lähtee edelleen liikkeelle liian vähäisellä suunnittelulla ja liian pienin resurssein. Ilman selkeää strategiaa ja vastuutusta jäävät tuloksetkin vähäisiksi, Siniaalto muistuttaa.

Sisältöstrategia on selkäranka

Jos selkeää strategiaa ei ole, some-kanavia hoidetaan yleensä oto-periaatteella muutama tunti viikossa. Vaikka sisällön vakuutetaan olevan kaiken keskiössä, sitä saatetaan tuottaa pitkälti mutu-tuntumalla sekä jakamalla omasta mielestä kiinnostavia postauksia. Samalla voi kuitenkin jäädä miettimättä, tukevatko ne oman yrityksen liiketoimintaa ja brändiä.

-Muun markkinoinnin tavoin myös some vaatii selkeän strategian ja pitkäjänteisen sisältösuunnitelman, joka ulottuu viikkotasolle asti. Onnistunut toteutus puolestaan edellyttää ainakin yhden henkilön työpanosta, Siniaalto toteaa.

Kiinnostusta ja sitoutumista vaaditaan myös johtoportaalta. Tästä ei kannata asiantuntijan mukaan tinkiä, vaikka oma asenne someen ja digitaalisiin kanaviin olisikin epäileväinen.

-Änkyröinti ja sosiaalisen median kuittaaminen hölynpölynä ei yksinkertaisesti ole järkevää, sillä tätä digijunaa on turha yrittää pysäyttää.  Jos se edelleen arveluttaa, kannattaa vain lähteä varovaisemmin askelin liikkeelle ja kehittää kokonaisuutta pala palalta eteenpäin, Siniaalto opastaa.

Perusasiat haltuun myös kulmahuoneissa

Vaikka somessa on saatettu olla jo useampia vuosia, ei sieltä välittyviin signaaleihin välttämättä osata reagoida oikein. Monessa tapauksessa niitä ei seurata juuri lainkaan, mikä on kokeneelle konsultillekin jatkuva ihmettelyn aihe.

Tulosten seuranta on tärkeää.

Myynnin ja markkinoinnin tulokset kiinnostavat likipitäen jokaista yritysjohtajaa.

Samaa kiinnostusta tarvitaan myös some-kanavia kohtaan, sillä ne tarjoavat suoran kontaktipinnan asiakkaisiin. Kaiken kukkuraksi tulosten arviointi on varsin vaivatonta. Yleistuntumaa saa jo kävijämäärien, tykkäysten ja jakojen pohjalta.

-Kaikkea ei tarvitse osata, mutta tietyt sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin perusasiat pitää jokaisen johtajan hanskata, Siniaalto painottaa.

Kommentoi