kasvuyrittäjyyttä, rakentamista, Kasvu Openista, Tytti Sirola, Bluet Ltd Yritykset

Kelluvaa kasvuyrittäjyyttä

Rakennusmaa kaupunkialueilla käy vähiin, mutta sen ei tarvitse pysäyttää rakentamista. Tämä oivallettiin muutama vuosi sitten helsinkiläisessä Bluet Ltd -kasvuyrityksessä. Se suunnittelee ja markkinoi kelluvan rakentamisen ratkaisuja pienistä merivesialtaista kelluviin kylpylöihin ja lomaparatiiseihin. Yhtiön tunnetuin työ on Helsingin kauppatorin kupeeseen kaksi vuotta sitten avattu Allas Sea Pool -merikylpylä.
Timo Sormunen
Samuli Koivisto
FacebookTwitterLinkedIn
Kelluvaa kasvuyrittäjyyttä

Toimitusjohtaja Tytti Sirola. (kuva Meeri Utti)

Bluetin toimitusjohtaja Tytti Sirolan mukaan kotimaan markkinat ovat heille tärkeät, mutta todellinen kasvukatse on kauempana. Kasvunä­kymät ovat lupaavat.

– Läpilyönti vaatii pitkäjänteisyyttä, sillä kelluva rakentaminen on tällaisessa mittakaavassa uusi juttu vähän joka puolella maailmaa. Myös vaaditut lupakäytännöt ovat monenkirjavia; jossain maassa päästään liikkeelle saman tien, toisessa lupabyrokratia voi viedä vuosia, Sirola kertoo.

Bluetin työntekijöiden aika on pari ensimmäistä vuotta kulunut tarjouspyyntöjen teossa, tuotekehityksen parissa ja ennen kaikkea kelluvan rakentamisen tuomien mahdollisuuksien tunnetuksi tekemisessä.

– Rakennusten teknisten ominaisuuksien lisäksi niissä on käytävä läpi monia ympäristöseikkoja. Vesialueen olosuhteilla on vaikutusta toteutustapoihin, ponttonirakenteiden materiaalivalintoihin ja esimerkiksi ankkurointitavan valintaan.

Toteutuksen on oltava varmasti turvallinen, vakaa ja paras mahdollinen asiakkaan tarpeeseen. Tämä kaikki on työlästä ja hidasta, Sirola sanoo.

Marina Housing Oy:stä MBO-kaupalla vuonna 2016 irtaantuneen Bluetin tavoitteena on tuplata liikevaihto joka vuosi. Toimitusjohtajan mukaan se on nykyisen tarjouskannan perusteella täysin realistista. Tänä vuonna liikevaihto kiipeää noin 0,7 miljoonaan euroon, ensi vuoden tavoit­teena on rikkoa 1,5 miljoonan euron raja.

– Liidikanta on noin 100 miljoonaa euroa ja tarjouksia tehtynä noin 30 miljoonan euron edestä. Kiinnostusta riittää, mutta hitaista lupa- ja hankekehitysprosesseista johtuen kaupat kotiutu­vat usein vasta 6–18 kuukauden viiveellä, Sirola kertoo.

Mahdollisuuksia olisi vielä ripeämpäänkin kasvuun, mutta oma toiminta halutaan rakentaa ensin kestävälle pohjalle.

Bluetin potentiaalisia asiakkaita ovat esimerkiksi kaupungit, kiinteistökehittäjät, hotellit ja kylpylät, jotka haluavat rosoisille ranta-alueille uutta käyttöä, ahtaalle tontille lisää majoitus- ja ravintolakapasiteettia tai kokonaan uutta liike­toimintaa ja aktiviteetteja.

– Esimerkiksi monessa lomakohteessa hotellin ainoa mahdollinen suunta laajentua on rakentaa veden päälle. Myös vanhoja telakka- ja teollisuusalueita muutetaan virkistys- ja matkailukäyttöön sopiviksi. Siinä on meidän saumamme, Sirola selvittää.

Hyviä kokemuksia Kasvu Openista

Bluet osallistui pari vuotta sitten pääkaupunkiseudun Kasvupolkuun. Kasvu Open -kisassa se kiri finalistien joukkoon ja pokkasi Gaselli-palkinnon.

Toimitusjohtaja Tytti Sirolan mukaan Kasvu Openista saadut eväät olivat äärimmäisen tärkeitä. Hän kannustaakin yrityksiä rohkeasti mukaan.

– Ilman sieltä saatua sparrausta emme varmasti olisi näin pitkällä. Omia ajatuksiaan sai pallotella eri alojen ammattilaisten kanssa, mutta tärkeintä oli fokusoitua yrityksen menestyksen ja kasvun kannalta oikeisiin asioihin.

– Ja aivan oma lukunsa olivat toiset yrittäjät, joiden huomasi pähkäilevän aivan samanlaisten haasteiden kanssa. Se oli todella arvokasta vertaistukea, Sirola kiittelee.


Kelluvaa kasvuyrittäjyyttä 1

Juttu on julkaistu 11.12.2018 ilmestyneessä Kauppakamari-lehdessä.

Kirjastoon >>


 

Hae mukaan kasvupolululle!

Mikä on Pääkaupunkiseudun Kasvupolku?

 

Kommentoi