Otetaan mallia Pokemoneista Ajankohtaista, Yritykset

Otetaan mallia Pokemoneista

Pokemon GO räjäytti pankin ja toi virtuaalisen todellisuuden tietoisuuteemme. Yritysten kannattaa olla hereillä – viihteen ja ajanvietteen lisäksi lisätty todellisuus tarjoaa isoja kehitysmahdollisuuksia useille toimialoille.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Miltä kuulostaa pikavisiitti aurinkorannalle tai luksushotelliin jo matkatoimistossa? Entä ison tehtaan testiajo oman työpöydän äärellä? Tai kävelyretki pyramideille koulun historian tunnilla?

Vielä muutama vuosi sitten lausahdukset olisi voinut kuitata olankohautuksella, nyt niiden toteutuminen on enää muutaman askeleen päässä. Taustalla on simulointiteknologian vauhdikas kehitys ja sovellusten hyödyntäminen entistä ennakkoluulottomammin eri toimialoilla.

Nyt tarvitaan rohkeutta tarttua digitalisaation isoon aaltoon.

Todellinen herätys tuntuu kuitenkin olevan Pokemon GO -pelin suosio, joka on avannut entistä useamman silmät huomaamaan virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden tarjoamat mahdollisuudet.

 

Miljardien eurojen tulopotentiaali

Yrittäjä ja tapahtumatuottaja Melissa Arni-Hardénille kasvunäkymät kirkastuivat jo aiemmin.

Lisäuskoa valoi viime keväänä järjestetty Virtual 2016 -tapahtuma, jossa luodattiin alan kasvunäkymiä pintaa syvemmältä ja pitkälle tulevaisuuteen. Jatkoa on luvassa taas ensi keväänä Viral-tapahtumassa, jossa VR:n (Virtual Reality) ja AR:n (Augmented Reality) seuraksi tuodaan robotiikkaa ja tekoälyä sekä hyvinvointia ja oppimista.

– Konsulttiselvitysten mukaan virtuaaliseen ja lisättyyn todellisuuteen liittyvä globaali liiketoiminta ohittaa kymmenen vuoden kuluessa TV-tuotannon arvon eli 10 miljardin euron rajan. Se kertoo alan potentiaalista, Arni-Hardén toteaa.

Virtuaalitodellisuudessa vain taivas rajana

Tällä hetkellä sovellukset liitetään useimmiten peli- ja viihdeteollisuuteen sekä uusimpaan suunnittelu- ja testausteknologiaan. Arni-Hardénin mukaan potentiaalisia käyttökohteita on lähes rajattomasti.

– Vähittäiskauppa voisi esimerkiksi hyödyntää Pokemon-hahmojen kaltaisia bonustäkyjä. Virtuaalinen todellisuus tarjoaa paljon simulointimahdollisuuksia myös terveydenhuollossa, rakentamisessa ja suunnittelussa sekä vaikkapa isojen teollisuuslaitosten ennakkotestauksessa. Koulutukseenkin tulisi aivan uusia ja kiinnostavia tulokulmia.

Vaikka kansainvälinen juna kiihdyttää tällä hetkellä koko ajan vauhtiaan, ovat suomalaisyritykset varsin hyvin kyydissä mukana. Etunamme on vahva osaaminen pelialalta ja IoT eli Internet of Things -teknologiasta. Alan ympärillä on myös positiivista startup-pöhinää.

 

Kommentoi