pelillistämisen, virtuaalimaailmaan, Seppo-opetusalustan, parempaa vuorovaikutusta, strategiatyökaluna Ajankohtaista, Yritykset

Peli koukuttaa paremmin kuin kalvosulkeiset

Fläppitaulun ja kalvosulkeisten sijaan vuorovaikutteista oppimista yrityksen ja erehdyksen kautta? Erilaisia pelisovelluksia hyödynnetään entistä enemmän kouluopetuksessa ja ne tekevät tuloaan myös työelämään.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Osa kuuntelee ja osallistuu aktiivisesti, osa nuokkuu tai selailee kännykkäänsä. Jotkut ovat jättäneet koko tilaisuuden väliin vedoten työkiireisiin tai tärkeisiin asiakastapaamisiin.

Aamupäivällä kuunnellaan asiantuntijoita ja johdon esityksiä, iltapäivä kuluu ryhmätöiden ja konkreettisten parannusehdotusten parissa. Päivän päätteeksi otetaan ilo irti yhteisillä illallisilla.

Vaikka edellä kuvattu tilanne on kuvitteellinen, se on edelleen arkea monen organisaation koulutustilaisuudessa ja strategiapäivässä. Parhaimmillaan konsepti toimii edelleen mainiosti, mutta jos sitoutuminen ja osallistuminen jäävät puolitiehen, ovat myös tulokset jotain muuta kuin alun perin odotettiin.

Parempaa vuorovaikusta ja yhteistyötä

Pulma on tullut vuosien mittaan tutuksi myös Lentävä Liitutaulu Oy:n toimitusjohtajalle Riku Alkiolle.

Kansainvälisestikin palkitun Seppo-opetusalustan kehittäjiin kuuluvalla yrittäjällä on käytännön tuntumaa niin opettajan kuin opinto-ohjaajan työhön. Samalla on kertynyt näkemystä siitä, miten digitaalisuutta voidaan konkreettisesti hyödyntää opetuksessa – olipa kyse lapsista tai aikuisista.

– Kuten hyvin tiedämme, lapsi oppii leikin varjolla, mutta ei tuo taito mihinkään katoa aikuisenakaan. Peleissä on lopulta kyse ihan samasta asiasta, niissä vain opitaan yrityksen ja erehdyksen kautta, Alkio selvittää.

Pelillistämisen avulla opetukseen saadaan enemmän vuorovaikutteisuutta, monipuolista ongelmanratkaisua ja yhteistä osallistumista. Siksi se toimii Alkion mukaan myös henkilöstön koulutuksessa ja jopa strategiatyökaluna.

– Pelillistämisen kautta organisaatiosta on saatu kerätyksi entistä parempaa ja monipuolisempaa tietoa. Myös strategian jalkauttaminen on osoittautunut helpommaksi, Alkio kertoo.

Eikä pelin tarvitse rajoittua virtuaalimaailmaan, sillä sitä voidaan pelata havainnoimalla reaaliympäristöä ja ratkomalla tehtäviä ryhmätyönä. Pelata voi myös liikkuen.

– Mobiililaitteista saadaan eniten irti, kun vastauksissa voi dokumentoida pelaajien oivalluksia myös videoina ja valokuvina. Näihin tuotoksiin on helppo palata ja hyödyntää niitä esimerkiksi sisäisessä viestinnässä, Alkio lisää.

Hyville kouluttajille on aina kysyntää

Pelejä ja niiden kautta luotuja virtuaaliympäristöjä voidaan hyödyntää myös rekrytoinneissa. Perinteisen kysymyspatteriston sijaan hakija saa eteensä tabletin, jonne ladatussa pelissä on ratkottava vaikkapa erilaisia asiakaspalvelutilanteita.

Pelin edetessä hakijan osaaminen ja kokemus nousevat paremmin esiin kuin perinteisessä työhaastattelussa. Samalla alkavat myös jyvät erottua akanoista, kun osin valmiiksi opetelluista ja hyödyllisiksi oletetuista vastauksista ei olekaan enää etua.

– Toki kehityksen taustalla on myös nuoremman sukupolvien tulo työmarkkinoille. He ovat varttuneet tietokoneiden ja pelien parissa, joten he myös suhtautuvat tällaisiin sovelluksiin avoimin mielin. Silti esimerkin pitää tulla johtajilta ja esimiehiltä, Alkio painottaa.

Ja vaikka opetus, opiskelu, tiimityö ja kehitysprojektit digitalisoituvat, on myös perinteisille metodeille ja kouluttajille yhä kysyntää.

– Hyviä tarinoita ja niiden kertojia tarvitaan myös tulevaisuudessa, Alkio muistuttaa.

 

Johtamisen ajankohtaispäivä 1.11.2018 Peli koukuttaa paremmin kuin kalvosulkeiset 1

Riku Alkio on yksi Helsingin seudun kauppakamarin Johtamisen ajankohtaispäivän 1.11.2018 puhujista.

 

 

 


Strategian toimeenpanoon tarvitaan uudistuvaa käytännön johtamista

Strategian toimeenpanoon tarvitaan uudistuvaa käytännön johtamista