pk-yritykset, kauppakamari, helsingin seudun kauppakamari, Mirja Kettunen, Jarmo Kettunen, Yritykset

Pk-yritykset tarvitsevat tietoa nopeasti

Kuten tilitoimisto on asiakkaansa uskottu, siten myös kauppakamari palvelee jäsenyrityksiään, joista valtaosa on pieniä ja keskisuuria.
Pia Pakarinen
Meeri Utti
FacebookTwitterLinkedIn

Yrittäjien on pidettävä itsensä ajan tasalla. Tilitoimistosta kysytään apua hyvin monenlaisiin ongelmiin, kuten työsuhteeseen liittyviin asioihin ja erimielisyyksiin, palkka-asioihin ja vuosiloma-asioihin. Tilitoimistoissa tehdään laaja-alaista ja konsultoivaa työtä kaikilla yrityselämän sektoreilla.

– Käytössämme on kauppakamarin palkkakansio. Hankalimmissa pulmatilanteissa käännymme neuvontapalvelun puoleen. Lisäksi suosittelemme uusia yrittäjiä liittymään kauppakamarin jäseniksi ja ottamaan suoraan yhteyttä neuvontapalveluun, kertovat yrittäjät Mirja ja Jarmo Kettunen Tilitoimisto Infoservice Kettunen Oy:stä.

Kauppakamari on ajan hermolla

Tilitoimistolle on tärkeää omaksua lainsäädännön muutokset nopeasti. Kettuset osallistuvat veromuutoksia, yritystaloutta, osinkoverotusta ja rahoitusta koskeviin kauppakamarin koulutuksiin ja tapahtumiin.

Verkostoitumistapahtumat kiinnostaisivat, vaikka yrittäjien aika onkin kortilla. Mirja Kettunen lukee Jäsentiedotteesta erityisesti ajankohtaiset asiat:

-Olemme erityisen kiinnostuneita tapahtumista, joissa valotetaan Suomen talouden kehitysnäkymiä. Mielelläni kuulisin enemmänkin valmisteilla olevista säädöksistä ja muutoksista, joista ei ole vielä päätetty.

Kauppakamarin toiminta on Kettusten mielestä selkiintynyt, ja organisaatio on hyvin ajan hermolla. He odottavat vaikuttamista erityisesti liikenne- ja pysäköintiasioihin, yritysten tukemista kansainvälistymisessä ja hyviä suhteita eduskuntaan ja kaupungin päättäjiin.

Tilitoimisto palvelee henkilökohtaisesti

Kettuset aloittivat yrittäjinä henkilöstövuokrauksessa  – sana henkilövuokraus on Mirja Kettusen vuonna 1989 keksimä sana. Isännöintikin kuului toimialaan kymmenen vuotta, kunnes Kettuset päättivät keskittyä tilitoimistotoimintaan.

He ostivat tilitoimiston Infoservice Kettunen Oy vuonna 1993 pahimman laman aikaan ja aloittivat toiminnan viidellä asiakkaalla. Nykyään Infoservice Kettunen Oy:llä on noin 200 osakeyhtiö- ja toiminimiasiakasta hyvin erilaisilta toimialoilta. Lisäksi toimisto hoitaa taloyhtiöiden, säätiöiden ja erilaisten yhdistysten asioita.

Pariskunnalla on Lauttasaaressa sijaitsevassa toimistossaan kaksi ulkopuolista työntekijää.

Yrityksen perustaminen ja monet yrittäjien tarvitsemat palvelut hoituvat nykyään netissä. Tilitoimistolta odotetaan kuitenkin hyvin henkilökohtaista palvelua.

-Yrityksen perustamiskuviot on usein suunniteltu hyvin, on valmiita asiakkaitakin. Sen sijaan vakuutukset, käytännön rahaliikenteen hoitaminen, yritysmuodon valitseminen, YEL-vakuutus eli aivan perusasiat vaativat perehdytystä, kertoo Jarmo Kettunen.

Lama näkyy asiakkaiden liiketoiminnassa. Moni yrittäjä ei pysty puhumaan vaikeuksistaan kenenkään muun kuin tilitoimistonsa kanssa.

-Firmamme kahvipöydässä on käsitelty yrittäjien elämäntilanteita ja tulevaisuuden visioita. Meillä on 25 vuoden yrittäjäkokemus ja vahva ”yrittäjän kieli”, jolla on helppo kommunikoida yrittäjien kanssa, Kettuset kertovat.

Kommentoi