pk-yritykselle, startup-yhteistyö, pk-yritys, startup-yrityksen Yritykset

Startup-yhteistyö on oppimisen paikka myös pk-yritykselle

Millä ihmeellä tavallinen pk-yritys voisi pysyä mukana digitalisaatiossa? Yksi toimiva rohto on hakeutua yhteistyöhön startup-yrityksen kanssa. Samalla on kuitenkin opittava sietämään jatkuvaa epävarmuutta ja nopeita suunnanmuutoksia.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Isommat yritykset verkottuvat jo aktiivisesti usein vielä idea-asteella olevien startup-yritysten kanssa. Samaan patistellaan nyt myös pk-yrityksiä, joilla on usein rajalliset resurssit satsata oman toiminnan, tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. Osaajien rekrytointikaan ei ole niille helppoa, sillä samoista osaajista kisaavat myös isommat ja nimekkäämmät yritykset.

Keskeisin yhteistyön ajuri on tällä hetkellä digitalisaatio, jonka edessä ovat ymmällään niin isot kuin pienet yritykset.

Teema oli perjantaina esillä myös Helsingin seudun kauppakamarin ChamberLink-tilaisuudessa kasvuyrityskeskus A Gridissä Espoon Otaniemessä.

Aihevalinta näytti osuvan maaliinsa, sillä se veti luentosaliin noin 150 kuulijaa.

Opi sietämään epävarmuutta

Yhtenä puhujana oli Catapult Oy:n toimitusjohtaja Paavo Beckman, jolla oli kuulijoille selkeä viesti. Digitalisaation suhteen on lähdettävä liikkeelle tältä istumalta, vaikka suunnasta ei olisikaan täyttä varmuutta. Kaikkein pahinta on jäädä paikalleen odottamaan.

Yritysjohtajille tehdyn kyselyn mukaan tulevat kolme vuotta ovat valtaosalle yrityksistä kriittisempiä kuin aiemmat 50 vuotta yhteensä. Se kertoo jotain tulevan murroksen mittasuhteista, lupaavien startupien seulontaan erikoistuneen yrityksen vetäjä painotti.

Ei siis ihme, että isommat yritykset ovat jo hakeutuneet ketterien startupien seuraan ja strategia istuu myös pk-kenttään. Samalla on kuitenkin varauduttava siihen, että yhteistyö tuo mukanaan melkoisen kulttuurimuutoksen.

– Jos yrityksen perusstrategiana on vältellä virheitä ja turhia riskejä, on startupien kanssa totuttava jatkuvaan muutokseen ja epävarmuuteen. Yhteistyön motiivien ja tavoitteiden on oltava selkeät, mutta samalla on osattava jakaa vastuuta alaspäin ja pystyttävä nopeaan päätöksentekoon. Asioita ei voi aina kierrättää johtoryhmän ja juristien kautta, Beckman tähdensi.

Mutkien takana on mahdollisuuksia

Pilvipalveluita infraverkkoyhtiöille toimittavalla HeadPower Oy:llä on startup-yhteistyöstä jo vuosien kokemus. Muun muassa Espoossa, Tampereella ja Jyväskylässä toimipisteet omaavan yhtiön toimitusjohtaja Antti Jukarainen totesi Beckmanin tavoin, että ennen yhteistyön aloittamista on tehtävä ensin itselle selväksi sen perusmotiivit: halutaanko kasvattaa liiketoimintaa, laajentaa tuoterepertuaaria vaiko perehtyä vain tarkemmin startupien toimintaan.

– Meille yhteistyö on ollut liiketoimintalähtöistä. Useimmiten on ollut jokin idea, joka on annettu startup-kumppanin kehitettäväksi, Jukarainen kertoi.

Matkan varrelle on silti osunut monia ja osin odottamattomiakin mutkia. Yhteistyön arkisia haasteita ovat mm. startupien rajalliset resurssit, vasta suuntaansa hakeva liiketoiminta, sopimuskäytännöt ja IPR-asiat.

– Joskus käy myös niin, että ostamme koko yhtiön tai sen liiketoiminnan. Startupin kaatuminen kesken yhteistyön on sekin ihan mahdollista, Jukarainen muistutti.

Odotukset korkealle kumppanien haussa

Startup-yhteistyö on oppimisen paikka myös pk-yritykselle 1

Wilhelmiina Palveluiden toimitusjohtaja Minna Saranpään mukaan innovatiivinen startup-kumppani voi katsoa asioita aivan uudesta ja tuoreesta näkökulmasta.

Iltapäivän päätteeksi järjestetyille ohjatuille ”bisnestreffeille” oli ilmoittautunut toista sataa eri kokoista yritystä. Niistä yksi oli Wilhelmiina Palvelut ja toimitusjohtaja Minna Saranpää. Hän oli hakemassa innovatiivista kumppania palvelukeskuksen työvuorosuunnitteluun.

Pidemmällä aikajänteellä tulee kuulemma pohdittavaksi myös tekoälyyn ja robotiikkaan liittyvän teknologian hyödyntäminen. Niiden myötä alan ammattilaiset voisivat keskittyä entistä enemmän itse hoivatyöhön.

– Nämä ovat aika haasteellisia kysymyksiä ratkottavaksi pelkästään omin voimin. Ulkopuolisen silmin voi sen sijaan löytyä ratkaisuja, joita emme ole välttämättä itse tule edes ajatelleeksi, Saranpää pohti.

Startup-yhteistyö on oppimisen paikka myös pk-yritykselle

Jarkko Malisella (vas) ja Juuso Pihamaalla oli sovitut tapaamiset isomman kumppanin kanssa. Molemmat kehuivat ChamberLinkin hyvää puhujakaartia, mutta etenkin suoraa kontaktointia potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Odotukset olivat treffien suhteen korkealla myös 3D-ratkaisuihin erikoistuneen Fuusio Labsin yrittäjä Jarkko Malisella ja hänen kollegallaan Stereo Scapen Juuso Pihamaalla.

Molemmat kehuivat ChamberLinkin hyvää puhujakaartia, mutta etenkin suoraa tapaamis- ja verkostoitumismahdollisuutta potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Molemmilla oli kalentereissaan sovitut tapaamiset isomman kumppanin kanssa.

– Tällaisia tilaisuuksia ei ole koskaan liikaa, joten ne kannattaa hyödyntää. Kaiken kaikkiaan tämä on kauppakamarilta hyvä idea, Malinen ja Pihamaa kiittelivät.

Tyytyväisiä iltapäivään olivat myös tapahtuman järjestäjät Heini Vesterinen Helsingin seudun kauppakamarista sekä Reetta Koivuniemi EEX Global Oy:stä.

– Etenkin etukäteen sovittavien tapaamisten suosio oli todella positiivinen yllätys. Potentiaalisia yhteistyön alkuja järjestettiin liki 120. Se kertoo, että rohkeimmat jäsenemme hakevat aktiivisesti parhaita tekijöitä ja strategisia kumppanuuksia avuksi digitalisaation haasteisiin. Yrityksissä on herätty siihen, että startup-yhteistyöllä se onnistuu helposti, Vesterinen totesi.

Lue myös:

Rami Karhu pisti pystyyn sisäisen startupin Eilakaislalla

Rami Karhu pisti pystyyn sisäisen startupin Eilakaislalla

ChamberLink innostaa myös keskikokoisia startup-yhteistyöhön

ChamberLink innostaa myös keskikokoisia startup-yhteistyöhön

Kommentoi