Startupit vaativat vauhtia myös kumppaneiltaan 1 Ajankohtaista, Yritykset

Startupit vaativat vauhtia kumppaneiltaan

Moni yritys mielii kumppanikseen ketterää ja innovatiivista startupia, jonka myötä omaa liiketoimintaa saisi suunnattua uusille urille. Yhteistyö kuitenkin edellyttää joustavuutta sekä selkeää ja nopeaa päätöksentekokykyä myös isommalta osapuolelta.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Uusille markkinoille ja bisnesalueille oman osaamisen, yhteistyösopimusten vai yritysoston kautta? Tätä pohditaan tälläkin hetkellä monessa uutta kasvua horisonttiinsa hakevassa suomalaisyrityksessä.

Samalla katse on saatettu suunnata lupaavalta näyttäviin startupeihin, joita metsästetään muun muassa yrityshautomoista, erilaisista kiihdytysohjelmista ja hackathon-tapahtumista. Yhteistyö voi kuitenkin karahtaa kiville heti alkumetreillä, vaikka se näyttäisi molempien liiketoiminnan vinkkelistä hyvinkin hedelmälliseltä.

Startupit vaativat vauhtia myös kumppaneiltaan

-Ensin vakiintuneen yrityksen pitää selvittää, ollaanko oikeasti valmiita ottamaan konkreettisia askelia parhaiden kasvuyhtiöiden kanssa, muistuttaa Startup Catapult Oy:n toimitusjohtaja Paavo Beckman.

Tilanne on tuttu myös Startup Catapult Oy:n toimitusjohtaja Paavo Beckmanille. Hänen luotsaamansa konsulttiyhtiö analysoi lupaavia startupeja eri puolilta maailmaa ja saattaa niitä yhteen toimeksiantajiensa kanssa.

– Useimmiten yhteistyö tyssää kulttuurieroihin. Kasvuyritykset katsovat koko ajan eteenpäin ja tekevät sen vuoksi nopeita päätöksiä markkinoiden ja asiakkaiden mukana. Tähän pitää ison korporaation olla itsekin valmis, Beckman muistuttaa.

Juristijoukko karkottaa yhteistyöhalut

Startup-ekspertin mukaan varmin keino lopahduttaa nuoren ja energisen kumppaniehdokkaan kiinnostus on marssittaa sopimusneuvotteluihin juristiarmeija ja sekalainen johtajajoukko.

– Prosessien on oltava tyystin toisenlaisia. Yhteistyösopimus on saatava mahtumaan kansantajuisessa muodossa parille A4:lle. Samalla korporaation puolelta nimetään pieni ydintiimi, jolla on valtuudet viedä asiaa eteenpäin ja tarvittaessa hyvinkin nopeita päätöksiä, Beckman lisää.

Nämä ovat myös ehtoja, jotka Catapultin puolelta tehdään selviksi myös startupeja hakeville toimeksiantajille. Mikäli niihin ei ole valmiutta, ei myöskään matchmaking etene.

– Isolla korporaatiolla voi olla aikaa pyöritellä asioita organisaation sisällä kuukaudesta toiseen. Startup sen sijaan kyllästyy jahkailuun hyvinkin nopeasti, hakee paremman kumppanin tai etenee omin päin, Beckman muistuttaa.

Kriteerit kirkkaiksi alusta lähtien

Startup Catapultin innovaatioiden headhunting -toimeksiannot tulevat monilta eri toimialoilta ja kuuminta ”hottia” ovat tällä hetkellä erilaisiin tekoäly-sovelluksiin erikoistuneet startupit. Liikkeelle lähdetään yli 100 000 yrityksen joukosta, joka typistyy analyysien ja kriteerien tarkentuessa ensin tuhansiin, sitten muutamaan sataan ja lopuksi kouralliseen kandidaatteja, jotka esitellään toimeksiantajalle.

– Viime vuonna analysoimistamme yrityksistä oli jotenkin relevantteja meidän asiakkaille noin 20 000 yritystä, joista tarkempaan analyysiin seuloutui kolmannes. Näistä esittelimme asiakkaille 152 kandidaattia, joista noin kolmannes johti jatkoneuvotteluihin, listailee Beckman.

Mitä paremmin toimeksiantaja on määritellyt omat markkinahaasteensa ja tavoitteensa, sitä nopeammin löydetään parhaiten lisäarvoa tuottavat startupit.

Analysoitavista startupeista ei näet ole pulaa, sillä niitä on pelkästään Euroopassa yli 100 000 kappaletta. Taloudellisten tunnuslukujen, sijoitusten ja kumppanuuksien ohella tutkaillaan mm. yhtiöiden medianäkyvyyttä.

– Tärkeintä on selvittää heti alusta lähtien, mitä lopulta haetaan ja ollaanko oikeasti valmiita ottamaan konkreettisia askelia parhaiden kasvuyhtiöiden kanssa. Tämä vaatii uudenlaista tekemisen kulttuuria myös itse korporaation puolelta, Beckman painottaa.