GetJenny Yritykset

Tekoälystä uutta potkua myyntiin ja asiakaskokemukseen

Chat-palvelut ovat yksi tuore esimerkki tekoälyn hyödyntämisestä asiakaspalvelussa. Ne ovat kuitenkin vasta alkusoittoa sille, mitä myynti- ja asiakaspalvelupuolella on lähivuosina luvassa.
Timo Sormunen
FacebookTwitterLinkedIn

Moni meistä on hoitanut rutiiniasioita perinteisen puhelinsoiton sijasta chat-palvelun kautta. Ja vieläpä ajankohtana, joka vielä muutama vuosi sitten tuntui mahdottomalta.

GetJennyn myyntijohtaja Ilkka Vertasen mielestä chat-palvelut ovat yksi konkreettinen esimerkki digitaalisuuden ja tekoälyn esiinmarssista sekä siitä, miten tekoäly muuttaa yritysten liiketoimintaa.

-Palvelun pitää toimia kellon ympäri ja nimenomaan silloin, kun asiakkaalla on ongelma. Enää ei riitä, että asiakapalvelu on auki 9–16. Monessa kohtaa palvelua on pystyttävä tarjoamaan 24/7-periaattella ja myös viikonloppuisin, Vertanen muistuttaa.

Rutiinit koneille, vaativat tehtävät ammattilaisille

GetJenny on kehittänyt useita eri puhekieliä ymmärtävän tekoälyavustajan, jonka avulla yritykset voivat automatisoida asiakaspalveluaan. Startup-yhtiön ratkaisua käyttää muun muassa vakuutusyhtiö If ja GetJennyn ratkaisu on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta.JetJenny

Vertasen mukaan jopa 80 prosenttia asiakaspalveluun tulevista yhteydenotoista on rutiininomaisia ja niihin löytyy vastaus helpolla hakutyöllä. Se ei välttämättä ole kaikkein motivoivinta työsarkaa asiakaspalvelun ammattilaisille, joiden osaamista kannattaa hyödyntää haasteellisemmissa tehtävissä.

– Näiden hieman vaikeampien pulmien ratkaiseminen ja vähintäänkin niiden vieminen eteenpäin on asiakkaalle äärimmäisen tärkeää. Samalla se on merkittävä imago- ja asiakastyytyväisyyskysymys.

Rutiinitöiden siirtyminen koneiden tehtäväksi on kuulemma näkynyt nopeasti myös asiakaspalveluhenkilöstön omassa työmotivaatiossa.

– Lisäksi positiivisempi palvelu tarkoittaa tyytyväisempiä asiakkaita ja tätä kautta myös lisämyyntiä, Vertanen painottaa.

Valvontakamerat myynninedistäjiksi

Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia myös vähittäiskaupassa. Sille on jo nyt selkeää käyttöä esimerkiksi logistiikan, myyntidatan ja kassavirran analysoinnissa.

Kun tekoälyyn yhdistetään kasvontunnistusteknologiaa, päästään seuraamaan myös asiakaskäyttäytymistä ja ostopäätöksiä reaaliajassa, kertoo englantilaisen Visio Ingenii Ltd:n perustaja ja toimitusjohtaja Nagachetan Bangalore.

Vahvasti tutkimusorientoituneen yhtiön asiakkaina on muun muassa isoja kauppaketjuja, puolustusteollisuutta sekä turva-alan toimijoita.

– Esimerkiksi kauppakeskuksen perinteisellä turvakamerajärjestelmällä voidaan seurata ja analysoida myös asiakasvirtojen liikkeitä. Samalla voidaan tarkkailla, mitkä tuotteet, palvelut ja osastot vetävät heitä puoleensa. Kasvojen ilmeistä puolestaan paljastuu, onko vaikutelma positiivinen vai negatiivinen. Tämä on kauppakeskuksessa toimiville varmasti arvokasta tietoa, Bangalore kertoi.

Kommentoi